Europeiske byer og sivilsamfunn advarer mot svekkede bilsikkerhetskrav

Hovedpunkter:

  • EU vurderer å akseptere amerikanske bilstandarder som en del av en ny handelsavtale.
  • Europeiske byer som Paris, Brussel og Amsterdam, samt over 75 sivilsamfunnsorganisasjoner, advarer mot dette.
  • De frykter at svekkede sikkerhetskrav kan føre til økt antall trafikkulykker og dødsfall.
  • EU har tidligere oppnådd en 36% reduksjon i trafikkdødsfall siden 2010, mens USA har sett en økning på 30% i samme periode.
  • Det oppfordres til å opprettholde EUs strengere sikkerhetskrav for å beskytte europeiske trafikanter.

Flere europeiske byer, inkludert Paris, Brussel og Amsterdam, samt over 75 sivilsamfunnsorganisasjoner, har uttrykt sterk bekymring over EUs nylige intensjon om å akseptere amerikanske bilstandarder som en del av en ny handelsavtale med USA. I et brev til europeiske lovgivere advarer de om at en slik tilnærming kan undergrave EUs lederskap innen trafikksikkerhet, folkehelse og klima.

EU har siden 2010 oppnådd en 36% reduksjon i trafikkdødsfall, mye takket være strenge sikkerhetskrav for kjøretøy, inkludert obligatoriske teknologier som automatisk nødbrems og filholderassistanse. I kontrast har USA sett en økning på 30% i trafikkdødsfall i samme periode, med en særlig økning i antall drepte fotgjengere og syklister.

Sivilsamfunnsorganisasjonene og byene understreker at aksept av de mindre strenge amerikanske standardene kan føre til en økning i trafikkulykker og dødsfall i Europa. De oppfordrer EU til å opprettholde sine nåværende sikkerhetskrav for å beskytte europeiske trafikanter og sikre fortsatt fremgang innen trafikksikkerhet.

Denne utviklingen kommer i en tid med økende handelskonflikter mellom EU og USA, hvor begge parter har innført tollsatser på ulike varer, inkludert stål og aluminium. Disse tiltakene har skapt spenninger og påvirket bilindustrien på begge sider av Atlanterhavet.

Det er nå opp til EU-kommisjonen og medlemslandene å vurdere disse bekymringene og avgjøre hvordan de skal balansere handelsinteresser med behovet for å opprettholde høye sikkerhetsstandarder for kjøretøy i Europa.