F-35-pilot i Alaska måtte ringe ingeniører før styrt

Hovedpunkter:

  • F-35-pilot i Alaska opplevde problemer med landingsutstyret under flyvning.
  • Piloten tilbrakte 50 minutter i telefonkonferanse med Lockheed Martin-ingeniører for å løse problemet.
  • Til tross for innsatsen måtte piloten skyte seg ut, og flyet styrtet.
  • Undersøkelser viste at is i hydraulikksystemet forårsaket feil i landingsutstyret.
  • Hendelsen reiser spørsmål om F-35s ytelse under ekstreme værforhold.

En nylig offentliggjort rapport avslører at en F-35-pilot i Alaska tilbrakte 50 minutter i en telefonkonferanse med ingeniører fra Lockheed Martin i et forsøk på å løse et problem med flyets landingsutstyr før han til slutt måtte skyte seg ut, og flyet styrtet.

Hendelsen fant sted 28. januar 2025 ved Eielson Air Force Base i Fairbanks, Alaska. Etter avgang opplevde piloten problemer med å trekke opp landingsutstyret, som ikke ville trekke seg helt opp. Da han forsøkte å senke det igjen, låste neselandingsutstyret seg i en vinkel mot venstre. Til tross for flere forsøk på å rette opp problemet, inkludert to "touch and go"-landinger, forble landingsutstyret feiljustert.

Underveis i flyvningen etablerte piloten en telefonkonferanse med fem ingeniører fra Lockheed Martin, inkludert en senior programvareingeniør og spesialister på landingsutstyrssystemer. Sammen diskuterte de mulige løsninger på problemet. Til tross for denne innsatsen ble flyets sensorer feilaktig aktivert, noe som fikk flyets datamaskiner til å tro at det var på bakken mens det fortsatt var i luften. Dette gjorde flyet ukontrollerbart, og piloten ble tvunget til å skyte seg ut.

En etterfølgende undersøkelse av vraket avdekket at omtrent en tredjedel av væsken i hydraulikksystemene i både neselandingsutstyret og høyre hovedlandingsutstyr var vann, som hadde frosset og forårsaket feil i systemet. Dette førte til at landingsutstyret ikke kunne utløses riktig. Undersøkelsen fant også at en lignende hydraulisk isingsproblematikk oppstod i et annet F-35-fly ved samme base ni dager etter styrten, men det flyet klarte å lande uten hendelser.

Rapporten bemerker at Lockheed Martin hadde utstedt veiledning om dette problemet i en vedlikeholdsbulletin i april 2024, omtrent ni måneder før styrten. Veiledningen advarte om at slike sensorproblemer kunne gjøre det vanskelig for piloten å opprettholde kontroll over flyet. Temperaturen på tidspunktet for styrten var -18 grader Celsius.

Denne hendelsen reiser spørsmål om F-35s ytelse under ekstreme værforhold og understreker viktigheten av grundig vedlikehold og overvåking av flyets systemer for å sikre sikker drift.