FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) har besluttet å utsette vedtaket av en juridisk bindende klimaavtale for internasjonal skipsfart til høsten 2026. Avtalen, kjent som IMO Net-Zero Framework, har som mål å redusere skipsfartens klimagassutslipp til netto null innen 2050.
Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen uttrykker skuffelse over utsettelsen:
> – Dette var ikke det resultatet vi ønsket oss. Vi har jobbet lenge for å få på plass denne avtalen, og utsettelse nå skaper bare usikkerhet. Globale problemer trenger globale løsninger. Den klimaavtalen som lå på bordet var gjennomarbeidet og god, og en beslutning mange har ventet på.
Norges Rederiforbund deler skuffelsen og beskriver utsettelsen som et alvorlig tilbakeslag for det internasjonale klimaarbeidet i skipsfarten. Administrerende direktør Knut Arild Hareide uttaler:
> – Dette er et alvorlig tilbakeslag for det internasjonale klimaarbeidet i skipsfarten. Vi oppfordrer alle medlemsland til å bruke det neste året godt. Det er avgjørende å finne nødvendige kompromisser og sikre at forslaget faktisk blir vedtatt neste gang. Verden trenger et rettferdig og forutsigbart rammeverk for skipsfarten.
Rammeverket er utviklet for å redusere klimagassutslipp gjennom en kombinasjon av krav til lavere drivstoffintensitet og en global pris på utslipp. Skipsfarten står for rundt 3 prosent av verdens klimagassutslipp, tilsvarende 24 ganger Norges totale utslipp.
Tidligere i år vedtok FN en klimaavtale for skipsfarten, til tross for motstand fra blant annet USA og Russland.