VG avpubliserer etter falskt leserinnlegg fra forlaget Aschehoug

Hovedpunkter:

  • VG har fjernet et leserinnlegg fra sin samlivsspalte etter å ha oppdaget at det var sendt inn under falsk identitet av forlaget Aschehoug.
  • Forlaget ønsket å markedsføre Helga Flatlands nye roman ved å sende inn spørsmål basert på romanens karakterer.
  • Aftenposten har tidligere avpublisert tre lignende innlegg fra Aschehoug i sin samlivsspalte.
  • VGs målgrupperedaktør Beate Koren uttrykker skuffelse over at en profesjonell aktør som Aschehoug benytter slike metoder.
  • Aschehoug beklager hvis prosjektet har svekket tilliten til avisene eller støtt noen.

VG har nylig avpublisert et leserinnlegg fra sin samlivsspalte etter at det ble avslørt at forlaget Aschehoug stod bak innsendelsen under falsk identitet. Forlaget ønsket å promotere Helga Flatlands nye roman ved å sende inn spørsmål basert på romanens karakterer.

VGs målgrupperedaktør, Beate Koren, uttrykker overraskelse og skuffelse over at en profesjonell aktør som Aschehoug benytter slike metoder for å få oppmerksomhet rundt en bokutgivelse. Hun understreker at dette bidrar til å føre leserne bak lyset.

Tidligere denne uken avpubliserte også Aftenposten tre lignende innlegg fra Aschehoug i sin samlivsspalte, hvor psykolog Frode Thuen besvarer lesernes spørsmål. Aftenpostens sjefredaktør, Trine Eilertsen, kritiserte forlaget for å ha lurt både Thuen og avisens lesere, og påpekte at slike metoder kan skade tilliten til det offentlige ordskiftet.

Forlagssjef for skjønnlitteratur i Aschehoug, Nora Campbell, forklarer at hensikten var å utforske skjæringspunktet mellom virkelighet og fiksjon, og ikke å teste avisenes sikkerhetsrutiner. Hun beklager dersom prosjektet har bidratt til å svekke tilliten til avisene eller støtt noen.

Denne hendelsen har reist spørsmål om etikk og tillit i mediene, samt hvordan forlag og andre aktører bør gå frem for å promotere sine utgivelser uten å undergrave lesernes tillit.