VG har nylig avpublisert et leserinnlegg fra sin samlivsspalte etter at det ble avslørt at forlaget Aschehoug stod bak innsendelsen under falsk identitet. Forlaget ønsket å promotere Helga Flatlands nye roman ved å sende inn spørsmål basert på romanens karakterer.
VGs målgrupperedaktør, Beate Koren, uttrykker overraskelse og skuffelse over at en profesjonell aktør som Aschehoug benytter slike metoder for å få oppmerksomhet rundt en bokutgivelse. Hun understreker at dette bidrar til å føre leserne bak lyset.
Tidligere denne uken avpubliserte også Aftenposten tre lignende innlegg fra Aschehoug i sin samlivsspalte, hvor psykolog Frode Thuen besvarer lesernes spørsmål. Aftenpostens sjefredaktør, Trine Eilertsen, kritiserte forlaget for å ha lurt både Thuen og avisens lesere, og påpekte at slike metoder kan skade tilliten til det offentlige ordskiftet.
Forlagssjef for skjønnlitteratur i Aschehoug, Nora Campbell, forklarer at hensikten var å utforske skjæringspunktet mellom virkelighet og fiksjon, og ikke å teste avisenes sikkerhetsrutiner. Hun beklager dersom prosjektet har bidratt til å svekke tilliten til avisene eller støtt noen.
Denne hendelsen har reist spørsmål om etikk og tillit i mediene, samt hvordan forlag og andre aktører bør gå frem for å promotere sine utgivelser uten å undergrave lesernes tillit.