New York Times (NYT) har annonsert at de vil gjøre majoriteten av sine artikler tilgjengelige for leserne som automatiserte stemmeopplesninger. Dette initiativet er en del av avisens strategi for å styrke sin posisjon innen lydjournalistikk og nå et bredere publikum.
Lanseringen starter med at 10% av brukerne på NYTs nettside, nyhetsapp og lydapp får tilgang til de nye automatiserte stemmeopplesningene. Planen er å gradvis utvide denne funksjonen til alle brukere. I første omgang vil opplesningene være tilgjengelige på 75% av artikkelsidene, med mål om å inkludere alle publiserte artikler over tid.
Teknologien bak de automatiserte stemmeopplesningene er utviklet i samarbeid med et generativt AI-selskap, selv om NYT ikke har spesifisert hvilket selskap de samarbeider med. Dette samarbeidet er en del av avisens pågående eksperimentering med kunstig intelligens for å skalere effekten av deres journalistikk.
I fremtiden planlegger NYT å tilby en mer personlig opplevelse for brukerne, inkludert muligheten til å velge ulike stiler for stemmeopplesning eller tilpasse sin egen opplesningsfeed. Dette initiativet er en del av avisens bredere satsing på lydinnhold, som allerede inkluderer populære podkaster som "The Daily" og en dedikert lydapp.
Dette trekket markerer et betydelig skritt for NYT i deres overgang fra en tradisjonell avis til en multimedieorganisasjon som engasjerer seg med publikum gjennom ulike plattformer og formater.