Live Nation og Ticketmaster må møte omfattende gruppesøksmål over billettpriser

Hovedpunkter:

  • Live Nation og Ticketmaster står overfor et gruppesøksmål for angivelig overprising av billetter.
  • Søksmålet dekker påståtte overtredelser over en periode på 15 år.
  • Over 400 millioner billettkjøp siden 2010 er inkludert i søksmålet.
  • Selskapene hevder at billettavgiftene settes av de enkelte arenaene, ikke av dem.
  • Live Nation og Ticketmaster benekter enhver form for feilaktig praksis.

En føderal dommer i California har nylig besluttet at Live Nation og dets datterselskap Ticketmaster må møte et omfattende gruppesøksmål som anklager dem for å ha overpriset billetter til store konsertarenaer over hele USA. Søksmålet, som potensielt berører millioner av amerikanske forbrukere, hevder at selskapene har monopoliserte billettjenester og ulovlig økt billettprisene over en periode på 15 år.

USAs distriktsdommer George Wu i Los Angeles konkluderte med at saksøkerne oppfylte kriteriene for å utvide søksmålet til et gruppesøksmål. Dette omfatter forbrukere som har kjøpt billetter direkte fra Ticketmaster eller en Live Nation-tilknyttet enhet for arrangementer på store arenaer siden 2010. Totalt dreier det seg om mer enn 400 millioner billettkjøp.

Live Nation og Ticketmaster har benektet enhver form for feilaktig praksis. De argumenterer for at billettavgiftene fastsettes av de enkelte arenaene, ofte på en forestilling-til-forestilling-basis, og ikke av dem selv. Selskapene hevder også at individuelle forskjeller mellom de over 1 000 arenaene gjør det umulig å gjennomføre en enkelt rettssak basert på saksøkernes påstander.

I oktober avviste USAs høyesterett en anmodning fra Live Nation og Ticketmaster om å flytte saken fra føderal domstol til privat voldgift. Selskapene står også overfor separate antitrust-søksmål anlagt av USAs justisdepartement og flere delstater.

Denne utviklingen markerer et betydelig skritt i rettsprosessen mot Live Nation og Ticketmaster, og kan få omfattende konsekvenser for billettsalgspraksisen i underholdningsindustrien.