Norske forbrukere ønsker billigere reparasjoner av elektronikk

Hovedpunkter:

  • 86 % av norske forbrukere ønsker billigere reparasjoner av elektronikk.
  • Forbrukerrådet foreslår momsfritak på reparasjonstjenester.
  • EU har vedtatt "retten til å reparere" for å fremme sirkulær økonomi.
  • Restarters Norway arrangerer fiksefester for å fremme reparasjonskultur.
  • Ekspertutvalg anbefaler avgifter på nye produkter for å gjøre reparasjon mer attraktivt.

En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at 86 % av norske forbrukere ønsker lavere kostnader for reparasjon av elektroniske produkter. Mange opplever at det ofte er billigere å kjøpe nytt enn å reparere eksisterende produkter, noe som fører til økt avfall og belastning på miljøet.

For å imøtekomme forbrukernes ønsker og fremme en mer bærekraftig økonomi, foreslår Forbrukerrådet å innføre momsfritak på reparasjonstjenester. Dette tiltaket vil gjøre det mer økonomisk gunstig for forbrukere å velge reparasjon fremfor å kjøpe nye produkter.

I EU har man allerede vedtatt "retten til å reparere", som gir forbrukere rett til rimelige reparasjoner etter garantiperiodens utløp. Dette direktivet pålegger produsenter å tilby reservedeler og reparasjonsinformasjon, og forbyr dem å nekte reparasjon av økonomiske årsaker eller fordi produktet tidligere er reparert av et uavhengig verksted.

Organisasjonen Restarters Norway arbeider for å skape en kultur for reparasjon med fokus på bærekraftig elektronikk. De arrangerer fiksefester der folk kan få hjelp til å reparere egne elektroniske produkter, og jobber for at det skal bli lettere og billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt.

Et ekspertutvalg nedsatt av Klima- og miljødepartementet har også anbefalt tiltak for å fremme sirkulær økonomi i Norge. Blant forslagene er innføring av avgifter på nye produkter som tekstiler og elektronikk, lengre garantitid og støtteordninger for reparasjoner. Målet er å gjøre det enklere og mer økonomisk å velge reparasjon og gjenbruk fremfor å kjøpe nytt.

Disse initiativene viser en økende bevissthet og vilje til å endre forbruksmønstre for å redusere avfall og fremme en mer bærekraftig fremtid.