En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at 86 % av norske forbrukere ønsker lavere kostnader for reparasjon av elektroniske produkter. Mange opplever at det ofte er billigere å kjøpe nytt enn å reparere eksisterende produkter, noe som fører til økt avfall og belastning på miljøet.
For å imøtekomme forbrukernes ønsker og fremme en mer bærekraftig økonomi, foreslår Forbrukerrådet å innføre momsfritak på reparasjonstjenester. Dette tiltaket vil gjøre det mer økonomisk gunstig for forbrukere å velge reparasjon fremfor å kjøpe nye produkter.
I EU har man allerede vedtatt "retten til å reparere", som gir forbrukere rett til rimelige reparasjoner etter garantiperiodens utløp. Dette direktivet pålegger produsenter å tilby reservedeler og reparasjonsinformasjon, og forbyr dem å nekte reparasjon av økonomiske årsaker eller fordi produktet tidligere er reparert av et uavhengig verksted.
Organisasjonen Restarters Norway arbeider for å skape en kultur for reparasjon med fokus på bærekraftig elektronikk. De arrangerer fiksefester der folk kan få hjelp til å reparere egne elektroniske produkter, og jobber for at det skal bli lettere og billigere å reparere fremfor å kjøpe nytt.
Et ekspertutvalg nedsatt av Klima- og miljødepartementet har også anbefalt tiltak for å fremme sirkulær økonomi i Norge. Blant forslagene er innføring av avgifter på nye produkter som tekstiler og elektronikk, lengre garantitid og støtteordninger for reparasjoner. Målet er å gjøre det enklere og mer økonomisk å velge reparasjon og gjenbruk fremfor å kjøpe nytt.
Disse initiativene viser en økende bevissthet og vilje til å endre forbruksmønstre for å redusere avfall og fremme en mer bærekraftig fremtid.