Vince Zampella, medskaper av «Call of Duty», død i bilulykke

Hovedpunkter:

  • Vince Zampella, 55 år, døde i en bilulykke på Angeles Crest Highway i California.
  • Zampella var medskaper av «Call of Duty» og grunnlegger av Respawn Entertainment.
  • Ulykken involverte en Ferrari som kjørte av veien og traff en betongbarriere.
  • Både fører og passasjer omkom i ulykken.
  • Spillbransjen uttrykker sorg over tapet av en pioner innen videospillutvikling.

Vince Zampella, en av de mest innflytelsesrike skikkelsene i videospillindustrien og medskaper av den populære spillserien «Call of Duty», døde søndag i en bilulykke i California. Han ble 55 år gammel.

Ulykken skjedde på Angeles Crest Highway, en svingete fjellvei nord for Los Angeles. Ifølge California Highway Patrol mistet en Ferrari kontrollen, kjørte av veien og traff en betongbarriere. Bilen tok fyr etter kollisjonen. Fører ble sittende fast i bilen og omkom på stedet, mens passasjeren ble kastet ut av bilen og døde senere på sykehus. Det er ikke bekreftet om Zampella var fører eller passasjer.

Zampella startet sin karriere i spillindustrien på 1990-tallet og var med på å grunnlegge Infinity Ward i 2002. Studioet lanserte det første «Call of Duty»-spillet i 2003, som raskt ble en av de mest suksessrike spillseriene noensinne, med over 500 millioner solgte eksemplarer globalt.

I 2010 grunnla Zampella Respawn Entertainment, som senere ble en del av Electronic Arts. Under hans ledelse utviklet studioet populære titler som «Titanfall», «Apex Legends» og «Star Wars Jedi: Fallen Order».

Electronic Arts uttrykte sin sorg over tapet av Zampella og beskrev ham som en «venn, kollega, leder og visjonær skaper» hvis arbeid har inspirert millioner av spillere og utviklere over hele verden.

Spilljournalist Geoff Keighley minnes Zampella som en ekstraordinær person og en visjonær leder som hadde en sjelden evne til å gjenkjenne talent og gi folk friheten til å skape noe virkelig stort.

Zampellas bortgang er et stort tap for spillindustrien, og hans arv vil fortsette å påvirke fremtidige generasjoner av spillutviklere og spillere.