Uber-sjåfør slår ned CEO med servicehund

Hovedpunkter:

  • En Uber-sjåfør i USA skal ha slått ned en CEO med servicehund.
  • Hendelsen ble fanget på video og har vakt sterke reaksjoner.
  • Uber har uttalt at de tar saken alvorlig og etterforsker hendelsen.
  • Saken reiser spørsmål om sikkerheten for passasjerer med servicehunder.
  • Det er uklart hvilke konsekvenser sjåføren vil møte.

En Uber-sjåfør i USA er anklaget for å ha slått ned en administrerende direktør som hadde med seg sin servicehund under en tur. Hendelsen, som ble fanget på video, har vakt sterke reaksjoner og satt fokus på sikkerheten for passasjerer med servicehunder.

Ifølge rapporter skal sjåføren ha nektet å transportere passasjeren på grunn av servicehunden, til tross for at Uber har klare retningslinjer som forbyr diskriminering av passasjerer med servicehunder. Da passasjeren insisterte på sin rett til transport, eskalerte situasjonen, og sjåføren skal ha slått ned passasjeren.

Uber har uttalt at de tar saken svært alvorlig og har startet en intern etterforskning. Selskapet understreker at de har nulltoleranse for vold og diskriminering, og at sjåfører som bryter disse retningslinjene vil bli holdt ansvarlige.

Hendelsen har også reist spørsmål om hvorvidt Uber-sjåfører er tilstrekkelig informert om selskapets retningslinjer angående servicehunder, og om det er behov for ytterligere opplæring for å sikre at lignende situasjoner ikke oppstår i fremtiden.

Det er foreløpig uklart hvilke konsekvenser sjåføren vil møte, men saken har satt søkelys på viktigheten av å beskytte rettighetene til personer med funksjonsnedsettelser og deres servicehunder.