Studenter erstatter pensumbøker med ChatGPT

Hovedpunkter:

  • Studenter bruker ChatGPT som erstatning for pensumbøker.
  • Salg av fagbøker til høyere utdanning har falt betydelig.
  • Eksperter frykter forsvinning av norsk fagspråk.
  • Studenter opplever pensum som komplisert og vanskelig tilgjengelig.
  • Undervisere ser ingen enkel løsning på utfordringen.

I takt med den teknologiske utviklingen velger stadig flere studenter å erstatte tradisjonelle pensumbøker med kunstig intelligens-verktøy som ChatGPT. Denne trenden har ført til en betydelig nedgang i salget av fagbøker til høyere utdanning, noe som vekker bekymring blant eksperter.

Ifølge en artikkel fra NRK har flere studenter uttrykt at pensumbøker ikke lenger er nødvendige for å oppnå gode karakterer. Ved hjelp av kunstig intelligens og forelesningsnotater kan de sile ut det viktigste fra undervisningen. Studenten Richard von Erpecom Mumford uttaler:

– Da får man med seg det viktigste.

Salg av fagbøker til høyere utdanning falt i fjor med 100.000 eksemplarer sammenlignet med året før. Direktør i Forleggerforeningen, Trine Skei Grande, uttrykker bekymring for at det norske fagspråket kan forsvinne i løpet av få år. Professor ved OsloMet, Gerd Berget, som forsker på utfordringer knyttet til lesing, deler denne bekymringen og påpeker at den yngre generasjonen mangler leseglede.

Studentene opplever ofte pensum som komplisert og vanskelig tilgjengelig. Von Erpecom Mumford sier:

– Mye av pensum er veldig komplisert og det er gjerne store tekster med vanskelig språk.

Førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Stavanger, Tarjei Mandt Larsen, forklarer at det beste hadde vært å legge opp undervisningen i sammenheng med pensum. Imidlertid er ikke dette enkelt fordi få leser pensum. Larsen prøver å minne studentene på hvor viktig pensum faktisk er, men ser ingen enkel løsning på problemet.

– Jeg vet ærlig ikke hvordan vi skal løse utfordringen, sier Larsen.

Denne utviklingen reiser spørsmål om hvordan utdanningsinstitusjoner kan tilpasse seg den økende bruken av kunstig intelligens i læringsprosessen, samtidig som de opprettholder kvaliteten på utdanningen og bevarer det norske fagspråket.