Flere av USAs ledende detaljhandelskjeder, inkludert Walmart og Home Depot, melder om økte kostnader som følge av nye tollsatser innført av Trump-administrasjonen. Disse selskapene har reagert med prisøkninger og en omlegging av sine importstrategier for å beskytte sine marginer.
Walmart, verdens største detaljhandelskjede, har sett en jevn økning i kostnader etter hvert som de fyller på lager med varer til post-toll priser. Administrerende direktør Doug McMillon uttalte nylig at selskapet forventer at denne kostnadsøkningen vil fortsette inn i tredje og fjerde kvartal. For å motvirke dette har Walmart økt prisene på enkelte produkter og arbeider med å diversifisere sine importkilder. Omtrent en tredjedel av Walmarts varer kommer fra utlandet, hovedsakelig fra Kina, Mexico, Vietnam, India og Canada. Selskapet står overfor en potensiell økning i tollsatser på kinesiske varer fra 30% til 145%.
Home Depot, verdens største byggevareforhandler, rapporterer også om økte kostnader grunnet høyere tollsatser. Selskapet har implementert moderate prisøkninger i enkelte kategorier og redusert kampanjeaktivitet for å beskytte sine marginer. Billy Bastek, selskapets konserndirektør, fremhevet viktigheten av å samarbeide med leverandører for å diversifisere produktkildene og sikre riktig produktutvalg til riktig pris. Omtrent 50% av Home Depots varer er ikke underlagt toll, da de er produsert i USA.
Forbrukere kan forvente høyere priser på grunn av disse tiltakene. Detaljhandelssektoren står overfor utfordringer med å opprettholde lønnsomhet under de nye handelsbetingelsene. Selskaper som Walmart og Home Depot arbeider aktivt med å tilpasse seg den nye situasjonen gjennom prisjusteringer og diversifisering av importkilder.