Amerikanske detaljhandelsgiganter øker priser og søker nye importkilder grunnet toll

Hovedpunkter:

  • Walmart og Home Depot rapporterer økte kostnader grunnet nye tollsatser.
  • Begge selskapene har økt prisene for å beskytte sine marginer.
  • Diversifisering av importkilder er en strategi for å redusere tollpåvirkningen.
  • Forbrukere kan forvente høyere priser på grunn av disse tiltakene.
  • Detaljhandelssektoren står overfor utfordringer med å opprettholde lønnsomhet under nye handelsbetingelser.

Flere av USAs ledende detaljhandelskjeder, inkludert Walmart og Home Depot, melder om økte kostnader som følge av nye tollsatser innført av Trump-administrasjonen. Disse selskapene har reagert med prisøkninger og en omlegging av sine importstrategier for å beskytte sine marginer.

Walmart, verdens største detaljhandelskjede, har sett en jevn økning i kostnader etter hvert som de fyller på lager med varer til post-toll priser. Administrerende direktør Doug McMillon uttalte nylig at selskapet forventer at denne kostnadsøkningen vil fortsette inn i tredje og fjerde kvartal. For å motvirke dette har Walmart økt prisene på enkelte produkter og arbeider med å diversifisere sine importkilder. Omtrent en tredjedel av Walmarts varer kommer fra utlandet, hovedsakelig fra Kina, Mexico, Vietnam, India og Canada. Selskapet står overfor en potensiell økning i tollsatser på kinesiske varer fra 30% til 145%.

Home Depot, verdens største byggevareforhandler, rapporterer også om økte kostnader grunnet høyere tollsatser. Selskapet har implementert moderate prisøkninger i enkelte kategorier og redusert kampanjeaktivitet for å beskytte sine marginer. Billy Bastek, selskapets konserndirektør, fremhevet viktigheten av å samarbeide med leverandører for å diversifisere produktkildene og sikre riktig produktutvalg til riktig pris. Omtrent 50% av Home Depots varer er ikke underlagt toll, da de er produsert i USA.

Forbrukere kan forvente høyere priser på grunn av disse tiltakene. Detaljhandelssektoren står overfor utfordringer med å opprettholde lønnsomhet under de nye handelsbetingelsene. Selskaper som Walmart og Home Depot arbeider aktivt med å tilpasse seg den nye situasjonen gjennom prisjusteringer og diversifisering av importkilder.