Rivian introduserer egenutviklet selvkjørende chip og rimelig førerassistansesystem

Hovedpunkter:

  • Rivian har utviklet sin egen chip for selvkjøring, kalt Rivian Autonomy Processor.
  • Det nye førerassistansesystemet Autonomy+ tilbys for $2 500 eller $49,99 per måned.
  • Autonomy+ inkluderer funksjonen Universal Hands-Free, som dekker over 5,6 millioner kilometer med veier i USA og Canada.
  • Rivian planlegger å integrere LIDAR-sensorer i sine kommende R2-modeller for å forbedre autonom kjøring.
  • Selskapet forventer å lansere "eyes-off" funksjonalitet i 2026, som muliggjør kjøring uten menneskelig inngripen under visse forhold.

Rivian Automotive har nylig avduket sin første egenutviklede chip for selvkjøring, kalt Rivian Autonomy Processor, og introdusert et nytt førerassistansesystem ved navn Autonomy+. Disse kunngjøringene ble gjort under selskapets første Autonomy and AI Day.

Autonomy+ er priset til $2 500 som en engangsbetaling eller $49,99 per måned, noe som er betydelig lavere enn konkurrentenes tilbud. Systemet inkluderer funksjonen Universal Hands-Free, som gir føreren mulighet til å kjøre håndfritt på over 5,6 millioner kilometer med veier i USA og Canada.

For å forbedre sine autonome kjøreegenskaper planlegger Rivian å integrere LIDAR-sensorer i sine kommende R2-modeller. Disse sensorene vil gi en tredimensjonal kartlegging av omgivelsene og forbedre kjøretøyets evne til å identifisere hindringer og veiforhold.

Videre har Rivian utviklet en grunnleggende AI-modell kalt Large Driving Model, som vil støtte selskapets fremtidige autonome kjøreteknologier. Selskapet forventer å lansere "eyes-off" funksjonalitet i 2026, som vil tillate kjøretøyet å operere uten menneskelig inngripen under visse forhold.

Disse initiativene reflekterer Rivians strategi om dyp vertikal integrasjon, med mål om å redusere kostnader og beholde teknologisk kontroll etter hvert som produksjonen skaleres opp.