Norge foreslår å utvide elbilavgift til å inkludere massemarkedet Tesla-modeller

Hovedpunkter:

  • Regjeringen foreslår å avvikle elbilsubsidier innen 2027.
  • Finansminister Jens Stoltenberg mener målet om elbilsalg er oppnådd.
  • Forslaget krever parlamentarisk godkjenning.
  • Elbilforeningen ønsker en gradvis utfasing av subsidiene.
  • Endringen vil påvirke prisene på populære elbilmodeller som Tesla Model Y.

Den norske regjeringen har annonsert planer om å avvikle hovedsubsidien for elbiler innen de neste to årene, noe som vil føre til økte kostnader for populære modeller som Tesla Model Y. Dette initiativet kommer etter at elbiler utgjorde 98,3% av alle nye biler solgt i Norge forrige måned, i tråd med landets mål om å avslutte salget av bensin- og dieselbiler innen 2025.

Finansminister Jens Stoltenberg uttalte at målet om at alle nye personbiler skal være elektriske innen 2025 er oppnådd, og at tiden derfor er inne for å fase ut fordelene. Forslaget krever imidlertid parlamentarisk godkjenning før det kan tre i kraft.

Elbilforeningen har uttrykt bekymring over det de kaller en "hastig" beslutning og oppfordrer til en gradvis utfasing av subsidiene for å unngå negative konsekvenser for elbilmarkedet.

Dersom forslaget blir vedtatt, vil det påvirke prisene på populære elbilmodeller som Tesla Model Y, som er Norges mest solgte bil. Dette kan potensielt redusere etterspørselen etter elbiler og påvirke Norges posisjon som en leder innen elektrisk mobilitet.