Volkswagen introduserer EREV-teknologi for å møte etterspørselen etter elektriske kjøretøy med utvidet rekkevidde

Hovedpunkter:

  • Volkswagen planlegger å introdusere EREV-modeller for å tilby lengre rekkevidde og redusere ladeangst.
  • Samarbeid med kinesiske partnere som FAW og SAIC for å utvikle og lansere EREV-kjøretøy.
  • Første EREV-modell, ID. Era, forventes å ha en kombinert rekkevidde på over 1 000 km.
  • Produksjon av ID. Era planlegges startet i april 2026, med debut på Beijing Auto Show samme år.
  • Volkswagen vurderer å introdusere EREV-teknologi også på det europeiske markedet.

Volkswagen har annonsert planer om å introdusere elektriske kjøretøy med rekkeviddeforlenger (EREV) for å imøtekomme behovet for lengre rekkevidde og redusert ladeangst blant forbrukere. Selskapet samarbeider med sine kinesiske partnere, FAW og SAIC, for å utvikle og lansere disse kjøretøyene på det kinesiske markedet.

Den første EREV-modellen, kalt ID. Era, er et SUV-konsept utviklet i samarbeid med SAIC. Modellen er rettet mot familier som søker romslighet, lang rekkevidde og allsidighet i hverdagen. ID. Era forventes å ha en kombinert rekkevidde på over 1 000 km, noe som vil gjøre den til et attraktivt alternativ for lange reiser. Produksjonen av ID. Era er planlagt å starte i april 2026, med en offisiell debut på Beijing Auto Show samme år.

I tillegg til ID. Era planlegger FAW-Volkswagen å lansere flere nye modeller fra 2026, inkludert seks batterielektriske kjøretøy (BEV), to plug-in hybrid elektriske kjøretøy (PHEV) og to EREV-modeller. Disse initiativene er en del av Volkswagens "In China, for China"-strategi, som fokuserer på å utvikle kjøretøy tilpasset det kinesiske markedets behov og preferanser.

Volkswagen vurderer også å introdusere EREV-teknologi på det europeiske markedet. Selskapet mener at EREV kan være en broteknologi som letter overgangen til full elektrifisering, spesielt i regioner hvor ladeinfrastrukturen ennå ikke er fullt utviklet.

Ved å satse på EREV-teknologi viser Volkswagen sin forpliktelse til å tilby fleksible og tilpassede løsninger for ulike markeder, samtidig som de adresserer utfordringer knyttet til rekkevidde og ladeinfrastruktur.