USA og Iran i eskalerende konflikt etter gjensidige angrep

Hovedpunkter:

  • USA har gjennomført nye angrep mot mål i Iran som svar på iranske angrep på amerikanske skip.
  • Iran har svart med angrep på amerikanske militærbaser i Kuwait og Bahrain.
  • President Donald Trump truer med å utslette Iran dersom angrepene fortsetter.
  • Internasjonale ledere uttrykker bekymring for den økende spenningen i regionen.
  • Det internasjonale samfunnet oppfordrer til dialog for å unngå ytterligere eskalering.

Spenningsnivået mellom USA og Iran har nådd nye høyder etter en rekke gjensidige militære angrep de siste dagene. Ifølge rapporter har USA gjennomført nye angrep mot mål i Iran som svar på iranske angrep på amerikanske skip.

Som respons har Irans revolusjonsgarde angrepet amerikanske militærbaser i Kuwait og Bahrain med droner og missiler. President Donald Trump har advart Iran om at landet "ikke lenger vil eksistere" dersom angrepene mot USA fortsetter.

Internasjonale ledere uttrykker dyp bekymring for den økende spenningen i regionen og oppfordrer begge parter til å avstå fra ytterligere militære handlinger. Det internasjonale samfunnet oppfordrer til dialog for å unngå en fullskala konflikt.