Miljødirektoratet advarer mot falske Labubu-bamser

Hovedpunkter:

  • Miljødirektoratet har oppdaget falske Labubu-bamser på det norske markedet.
  • Disse falske produktene kan inneholde små deler som utgjør en kvelningsfare for barn.
  • Forbrukere oppfordres til å være oppmerksomme på uautoriserte forhandlere og mistenkelige produkter.
  • Ekte Labubu-bamser selges i blindbokser, og sjeldne figurer kan ha høy samleverdi.
  • Det er viktig å kjøpe produkter fra pålitelige kilder for å sikre barns sikkerhet.

Miljødirektoratet har nylig oppdaget falske Labubu-bamser på det norske markedet og advarer forbrukere om potensielle farer forbundet med disse produktene. Labubu-bamser er populære samlefigurer produsert av det kinesiske selskapet Pop Mart, kjent for sine "styggsøte" design og salg gjennom blindbokser. Noen av disse figurene er svært sjeldne og kan oppnå høye priser på annenhåndsmarkedet.

De falske Labubu-bamsene som nå er i omløp, kan inneholde små deler som utgjør en kvelningsfare for barn. Miljødirektoratet oppfordrer derfor foreldre og foresatte til å være ekstra oppmerksomme når de kjøper disse produktene. Det anbefales å handle fra autoriserte forhandlere og være skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne.

Forbrukere som mistenker at de har kjøpt en falsk Labubu-bamse, bør umiddelbart fjerne produktet fra barns rekkevidde og rapportere funnet til relevante myndigheter. Det er viktig å sikre at leker som gis til barn, oppfyller sikkerhetsstandarder og ikke utgjør noen helserisiko.

Denne advarselen kommer i kjølvannet av en økende trend der voksne samlere og influensere har bidratt til Labubu-bamsenes popularitet. På plattformer som TikTok florerer det av "unboxing"-videoer, hvor entusiaster åpner blindbokser i håp om å finne sjeldne figurer. Denne populariteten har dessverre også ført til en økning i falske produkter på markedet.

For å beskytte barn mot potensielle farer, oppfordrer Miljødirektoratet alle forbrukere til å være årvåkne og kun kjøpe leker fra pålitelige kilder. Sikkerhet bør alltid være høyeste prioritet når det gjelder produkter beregnet for barn.