ANZ-bankansatte fikk sparken via feilsendt e-post

Hovedpunkter:

  • Over 100 ANZ-bankansatte mottok ved en feil e-post om å returnere sine bærbare datamaskiner.
  • E-posten avslørte oppsigelser før den offisielle kunngjøringen.
  • ANZ Bank har beklaget feilen og tilbudt psykologisk støtte til de berørte.
  • Hendelsen skjedde under en større omstrukturering ledet av ny CEO Nuno Matos.
  • Finanssektorens fagforening har kritisert bankens håndtering av situasjonen.

Over 100 ansatte i ANZ Bank mottok nylig en e-post som ba dem returnere sine bærbare datamaskiner, noe som utilsiktet avslørte deres forestående oppsigelser før en offisiell kunngjøring. E-posten ble sendt ut automatisk og tidligere enn planlagt, noe som førte til at de berørte ansatte fikk vite om oppsigelsene på en uheldig måte.

Bruce Rush, fungerende leder for ANZs detaljhandelsavdeling, uttrykte dyp beklagelse over feilen og understreket bankens forpliktelse til å behandle alle ansatte med verdighet og respekt gjennom denne prosessen. Banken har også tilbudt psykologisk støtte til de berørte medarbeiderne.

Hendelsen skjedde midt i en større omstrukturering ledet av den nye administrerende direktøren, Nuno Matos, som tiltrådte i mai. Matos, tidligere fra HSBC, planlegger en strategisk overhaling av banken med en kunngjøring forventet i oktober.

Finanssektorens fagforening har kritisert ANZs håndtering av situasjonen og beskrevet den som "forstyrrende" og "stressende" for de ansatte. De hevder at feilen er et resultat av det raske tempoet i endringene under den nye ledelsen.

Denne hendelsen føyer seg inn i rekken av nylige kontroverser i banksektoren, inkludert Commonwealth Banks mislykkede forsøk på å erstatte ansatte med kunstig intelligens, noe som førte til at de måtte reversere sine planer om personalreduksjoner etter press fra fagforeninger.