Antallet forbrukerklager i USA har økt betydelig det siste året, med flyreiser, svindel og netthandel som de mest rapporterte problemområdene. Ifølge en rapport fra Forbruker Europa er flyreiser det området som mottar flest klager, med spørsmål om rettigheter ved forsinkelser og tapt bagasje som de vanligste henvendelsene.
Svindelrelaterte klager har også økt markant. Mange forbrukere rapporterer om svindlere som utgir seg for å være seriøse selgere på sosiale medier, samt abonnementsfeller knyttet til gratis prøvepakker eller bilvurderingstjenester.
Netthandel, spesielt gjennom dropshipping-modellen, har skapt utfordringer for forbrukerne. Mange useriøse nettbutikker benytter seg av betalingsformidlere, noe som gjør det vanskelig for forbrukere å få tilbake pengene sine ved problemer med kjøpet.
I tillegg har store selskaper som Amazon og PepsiCo vært involvert i juridiske tvister relatert til forbrukerklager. Amazon inngikk nylig et forlik på 2,5 milliarder dollar etter anklager om villedende markedsføring og vanskeligheter med å avslutte Prime-abonnement. New Yorks statsadvokat har også saksøkt PepsiCo for plastforurensning, med påstander om at selskapets engangsplastemballasje skader miljøet og folkehelsen.
Disse sakene understreker viktigheten av forbrukerbeskyttelse og behovet for strengere reguleringer for å sikre at selskaper opptrer ansvarlig overfor sine kunder.