EU utsetter forbud mot bensin- og dieselbiler til 2040

Hovedpunkter:

  • EU-kommisjonen utsetter forbudet mot nye bensin- og dieselbiler fra 2035 til 2040.
  • Tyskland og andre land med stor bilindustri har presset på for utsettelsen.
  • Forbudet ble opprinnelig vedtatt i 2023 som en del av EUs grønne giv.
  • Flere medlemsland har uttrykt bekymring for arbeidsplasser og økonomisk stabilitet.
  • EU-kommisjonen vil fokusere på teknologisk åpenhet og markedsmekanismer for å nå klimamålene.

EU-kommisjonen har besluttet å utsette det planlagte forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler fra 2035 til 2040. Denne avgjørelsen kommer etter betydelig press fra medlemsland med stor bilindustri, spesielt Tyskland.

Forbudet ble opprinnelig vedtatt i 2023 som en del av EUs grønne giv, med mål om at alle nye personbiler som selges i EU fra 2035 skulle være nullutslippsbiler. Dette innebar i praksis en overgang til batterielektriske biler og hydrogenbiler.

Tyskland har vært en av de sterkeste pådriverne for å endre denne tidslinjen. Forbundskansler Friedrich Merz har kalt forbudet «feilaktig» og har innkalt fagforeninger og næringsliv til et krisemøte om bilindustriens fremtid.

Flere medlemsland har uttrykt bekymring for at et forbud fra 2035 vil true arbeidsplasser og økonomisk stabilitet. Mercedes-sjef Ola Källenius har advart om at hele bilmarkedet kan kollapse hvis planene gjennomføres uten justeringer.

EU-kommisjonen signaliserer nå en kursendring ved å fokusere på teknologisk åpenhet og markedsmekanismer for å nå klimamålene, i stedet for et absolutt forbud. Dette innebærer at klimamålene i større grad skal nås gjennom markedsmekanismer og forbrukervalg, som i Norge, og ikke gjennom et direkte forbud.