Byrådet i Oslo har nylig sendt en søknad til Samferdselsdepartementet om å få hjemmel til å forby bruk av elsparkesykler på fortauene i indre by. Dette initiativet kommer som et tiltak for å øke tryggheten for fotgjengere og redusere konflikter mellom fotgjengere og elsparkesyklister.
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea (V), understreker viktigheten av klare og forståelige regler for bruk av elsparkesykler. Hun påpeker at geofencing-teknologi, som automatisk senker hastigheten på elsparkesykler i visse områder som parker og torg, har vært implementert. Imidlertid er denne teknologien mindre nøyaktig når det gjelder å regulere bruk på fortau, spesielt når fortauene ligger nær veibaner.
Samtidig har Oslo Høyre foreslått et forbud mot sykling på fortauer innenfor Ring 2, med begrunnelse i at sykkelveinettet i dette området er tilstrekkelig utbygd. Dette forslaget møter motstand fra partiene MDG, SV og Venstre, som advarer mot et slikt forbud. Vea påpeker at sykkelveinettet innenfor Ring 2 ikke er godt nok utbygd til å støtte et slikt forbud, og fremhever at det oppstår færre konflikter med syklister på fortau enn med elsparkesyklister.
I tillegg til disse tiltakene har byrådet tidligere innført fartsgrenser og parkeringsrestriksjoner for elsparkesykler på utvalgte steder, og vurderer nå ytterligere tiltak for å sikre trygg og hensynsfull bruk av disse kjøretøyene. Dette inkluderer muligheten for å redusere antallet elsparkesykler i byen dersom operatørene ikke tar større ansvar for sikkerheten.
Videre har det vært en betydelig økning i bøter for feilparkering av elsparkesykler i Oslo, noe som har ført til kritikk av kommunens håndtering av situasjonen. I 2025 ble 0,33 % av turene bøtelagt, en betydelig økning fra tidligere år. Dette har ført til en revisjon av regelverket for å gjøre reglene tydeligere og sikre en mer enhetlig praksis.
Sammenlignet med andre nordiske hovedsteder har Oslo færre dedikerte parkeringsplasser for elsparkesykler, noe som har bidratt til kaotiske tilstander på fortauene. For eksempel har Stockholm nær åtte ganger så mange dedikerte parkeringsplasser for elsparkesykler som Oslo, noe som bidrar til større orden.
Byrådet i Oslo fortsetter å vurdere ulike tiltak for å regulere bruk av elsparkesykler og sykler i byen, med mål om å sikre trygghet og fremkommelighet for alle trafikanter.