Ansatte i dagligvarebutikker opplever daglig kjeft fra kunder som er frustrerte over de stadig økende matvareprisene. Trine Dahlstrøm, hovedtillitsvalgt for Handel og Kontor-medlemmene i Meny, forteller at hun daglig mottar meldinger fra ansatte som har opplevd negative reaksjoner fra kunder.
Christopher Beckham, leder i Handel og Kontor, understreker at det ikke nytter å kjefte på den som sitter i kassen, da de ansatte ikke har noen innflytelse over prisene. Han påpeker også at de høye matvareprisene rammer lavtlønte hardest, ettersom de bruker en større andel av inntekten sin på nødvendighetsvarer som mat.
Næringsminister Cecilie Myrseth har innkalt dagligvarebransjen til nye møter for å diskutere de uvanlig høye prisøkningene på mat og drikke. Hun krever forklaringer fra aktørene på hvorfor prisene har steget så kraftig den siste tiden.
Fagforeninger etterlyser tiltak for å beskytte de ansatte mot kundenes frustrasjon. De mener at det er viktig å rette oppmerksomheten mot de reelle årsakene til prisøkningene, og ikke la de ansatte i butikkene bli syndebukker for en utvikling de ikke har kontroll over.