Teslas Full Self-Driving (FSD) system har introdusert en innovativ funksjon kalt Shadow Mode, som spiller en sentral rolle i utviklingen av autonom kjøring. Denne funksjonen lar FSD operere i bakgrunnen, hvor den simulerer kjørebeslutninger basert på data fra kjøretøyets kameraer og sensorer, uten å faktisk ta kontroll over bilen.
Mens sjåføren styrer bilen, sammenligner Shadow Mode sine hypotetiske beslutninger med sjåførens faktiske handlinger. Dersom det oppdages avvik mellom systemets vurderinger og sjåførens valg, registreres disse hendelsene. For eiere som har samtykket til Teslas datainnsamlingspolicy, sendes disse spesifikke situasjonene tilbake til Tesla for analyse. Dette gir verdifull innsikt i hvordan FSD kan forbedres for å håndtere lignende scenarier i fremtiden.
En praktisk anvendelse av Shadow Mode ble observert da Tesla gikk over fra ultrasoniske sensorer til visjonsbasert parkeringsassistanse. Ved å kjøre visjonssystemet i Shadow Mode kunne Tesla sammenligne avstanden det beregnet til objekter med data fra de ultrasoniske sensorene, og dermed validere nøyaktigheten av det nye systemet.
Denne tilnærmingen gir Tesla en betydelig konkurransefordel i utviklingen av autonom kjøring. I motsetning til konkurrenter som er avhengige av mindre testflåter, benytter Tesla hele sin globale bilpark som en omfattende datainnsamlingsplattform. Dette muliggjør testing av nye programvareversjoner mot et enestående volum og mangfold av reelle kjøresituasjoner, inkludert utfordrende værforhold og komplekse trafikkmønstre, uten risiko for sjåføren.
Ved å implementere Shadow Mode kan Tesla akselerere utviklingen av FSD, forbedre systemets nøyaktighet og pålitelighet, og bringe selskapet nærmere målet om full autonom kjøring.