Nestlé, verdens største matvareprodusent, har kunngjort planer om å redusere arbeidsstyrken med 16.000 ansatte globalt. Dette tiltaket er en del av selskapets strategi for å oppnå besparelser på 3 milliarder sveitserfranc, tilsvarende omtrent 38 milliarder norske kroner, innen utgangen av 2027.
Selskapet, som har over 150 år med historie og mer enn 277.000 ansatte verden over, står bak kjente merkevarer som Nespresso og KitKat. Nedbemanningen er en del av et større fokus på driftseffektivitet, inkludert bedre utnyttelse av delte tjenester og økt automatisering av prosesser. Den nye administrerende direktøren, Philipp Navartil, uttalte at selskapet må "gjøre mer og bevege oss raskere for å akselerere vekstmomentumet vårt" og at de skal være "dristigere" i å investere i stor skala fremover.
I forbindelse med denne kunngjøringen la Nestlé også frem sine resultater for tredje kvartal 2025. Salget endte på 21,6 milliarder sveitserfranc (ca. 273,4 milliarder kroner), en nedgang fra 22,1 milliarder i samme periode året før. Til tross for dette meldte selskapet om en organisk vekst på 4,3 prosent, spesielt drevet av økt fortjeneste på kaffe og sjokolade. Aksjekursen steg med 6,6 prosent i tidlig handel på Zürich-børsen etter kunngjøringen.
Nestlé er ikke alene om å gjennomføre store nedbemanninger i matvareindustrien. Tidligere har den danske kjøttvareprodusenten Danish Crown annonsert oppsigelser av 350 ansatte på grunn av redusert tilførsel av slaktegriser, en situasjon forverret av høye energipriser og økte kostnader for dyrefôr.
Disse tiltakene reflekterer en bredere trend i matvareindustrien, hvor selskaper søker å forbedre driftseffektiviteten og redusere kostnader i møte med økonomiske utfordringer og endrede markedsforhold.