Interessen for veganisme avtar: Google-søk reduseres med 60%

Hovedpunkter:

  • Google-søk etter "veganisme" har falt med 60% siden 2020.
  • Flere faktorer, inkludert kostnader og helsebekymringer, bidrar til nedgangen.
  • Veganprodukter har opplevd en nedgang i salg i flere markeder.
  • Noen eksperter mener at trenden kan være syklisk og forventer en mulig oppgang i fremtiden.
  • Til tross for nedgangen, fortsetter veganisme å ha en dedikert tilhengerskare.

En nylig rapport indikerer en markant nedgang i interessen for veganisme, med en 60% reduksjon i Google-søk etter begrepet siden 2020. Denne trenden antyder at den tidligere økende populariteten til veganisme kan være på retur.

Flere faktorer kan bidra til denne nedgangen. Økte kostnader for veganprodukter, bekymringer knyttet til ernæringsmessige mangler, og en generell metning i markedet for plantebaserte alternativer er blant de mulige årsakene. I tillegg har noen forbrukere rapportert om skuffelser knyttet til smak og tekstur i enkelte veganprodukter.

Salget av veganprodukter har også sett en nedgang i flere markeder. For eksempel rapporterte en stor dagligvarekjede en 15% reduksjon i salget av plantebaserte kjøtterstatninger det siste året. Dette kan indikere en avtagende etterspørsel blant forbrukerne.

Til tross for denne nedgangen, mener noen eksperter at trenden kan være syklisk. De påpeker at kostholdstrender ofte går i bølger, og at interessen for veganisme kan oppleve en oppgang igjen i fremtiden. Videre fortsetter veganisme å ha en dedikert tilhengerskare som verdsetter livsstilen av etiske, miljømessige og helsemessige årsaker.

Det er viktig å merke seg at mens den generelle interessen kan avta, fortsetter forskningen på helsefordelene ved et plantebasert kosthold. Flere studier har vist at et godt balansert vegansk kosthold kan bidra til redusert risiko for visse sykdommer og forbedret generell helse.