I begynnelsen av 2000-tallet opplevde markedet for grafikkort en eksplosiv vekst, noe som førte til intens konkurranse mellom produsentene. For å skille seg ut på butikkhyllene, tok mange selskaper i bruk emballasjedesign med dristige og ofte uvanlige motiver.
Disse designene var ofte preget av futuristiske og aggressive elementer, som roboter, drager og andre fantasifulle skapninger. Formålet var å tiltrekke seg oppmerksomhet og appellere til en ung, teknologientusiastisk målgruppe.
Mens noen forbrukere ble tiltrukket av de iøynefallende designene, mente andre at de var overdrevne eller misvisende med tanke på produktets faktiske ytelse. Likevel reflekterer denne perioden en tid da emballasjedesign spilte en betydelig rolle i markedsføringen av teknologi.
I dag ser vi en mer minimalistisk tilnærming til emballasjedesign innenfor teknologibransjen, men de dristige designvalgene fra tidlig 2000-tall forblir et interessant kapittel i historien om grafikkort og deres markedsføring.