En nylig publisert studie fra Binghamton University avdekker at autistiske studenter i høyere utdanning opplever betydelig høyere nivåer av angst og depresjon sammenlignet med sine ikke-autistiske medstudenter. Forskerne analyserte data fra National Survey of Student Engagement (NSSE), som omfattet 342 universiteter og nesten 150 000 studenter. Resultatene viste at autistiske studenter rapporterte om markant høyere forekomst av psykiske helseutfordringer.
Overgangen til høyere utdanning kan være spesielt krevende for autistiske studenter. Mange opplever utfordringer knyttet til selvstendig læring, sosialt samspill og tilpasning til nye rutiner. En rapport fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) fremhever at studenter med Asperger syndrom ofte finner det utfordrende å ta ansvar for egen læring, spesielt i overgangen fra videregående skole til universitet eller høyskole.
Til tross for eksisterende tilretteleggingstiltak ved norske læresteder, opplever mange studenter med funksjonsnedsettelser at støtten ikke er tilstrekkelig. En undersøkelse utført av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse viser at nesten 40 prosent av disse studentene mener at støtten de mottar ikke er god nok. Dette understreker behovet for mer målrettede og effektive tiltak for å støtte denne studentgruppen.
Flere institusjoner har imidlertid tatt initiativ for å bedre situasjonen. Ved Universitetet i Oslo er det opprettet en forening for studenter med ADHD eller autismespekterdiagnose, med mål om å skape et sosialt fellesskap og fremme inkludering. Lignende tiltak er også iverksatt ved Universitetet i Bergen, hvor det tilbys gruppetilbud for studenter på autismespekteret i samarbeid med Studentsamskipnaden på Vestlandet.
For å forbedre situasjonen ytterligere, er det nødvendig med økt kompetanse blant undervisningspersonell om autisme og tilrettelegging. Forskning fra NTNU viser at mange universitetsansatte mangler kunnskap om funksjonsnedsettelser og hvilke rettigheter studentene har. Dette kan føre til at beslutninger om tilrettelegging tas på svakt grunnlag, noe som igjen påvirker studentenes mulighet til å lykkes i studiene.
Samlet sett peker disse funnene på et presserende behov for bedre tilrettelegging og støtte for autistiske studenter i høyere utdanning, både når det gjelder mental helse og akademisk suksess.