Volkswagen introduserer abonnement for økt motorkraft i ID.3

Hovedpunkter:

  • Volkswagen tilbyr nå eiere av ID.3 Pro og Pro S muligheten til å øke bilens ytelse gjennom et betalt abonnement.
  • Standardytelsen på 201 hestekrefter kan oppgraderes til 228 hestekrefter for £16,50 per måned eller en engangsbetaling på £649.
  • Denne praksisen med programvarelåste funksjoner blir stadig mer vanlig blant bilprodusenter.
  • Mercedes-Benz tilbyr lignende abonnementer for økt motorkraft i sine EQE- og EQS-modeller.
  • Forbrukerreaksjonene på slike abonnementstjenester varierer, med noen som er positive og andre som er kritiske.

Volkswagen har nylig introdusert en ny abonnementsmodell for sine ID.3 Pro og Pro S-modeller, hvor eiere må betale ekstra for å låse opp bilens fulle motorkraft. Standardytelsen på disse modellene er 201 hestekrefter, men ved å betale et månedlig abonnement på £16,50 eller en engangsbetaling på £649, kan ytelsen økes til 228 hestekrefter.

Denne praksisen med programvarelåste funksjoner blir stadig mer utbredt i bilindustrien. Flere bilprodusenter tilbyr nå funksjoner som allerede er installert i bilen, men som krever ekstra betaling for å aktiveres. For eksempel tilbyr Mercedes-Benz i USA et abonnement for økt motorkraft i sine EQE- og EQS-modeller.

Forbrukerreaksjonene på slike abonnementstjenester varierer. En undersøkelse utført av S&P Global Mobility viser at 82 prosent av respondentene som hadde opplevd en gratis prøveversjon eller et eksisterende abonnement på en bilmodell fra 2016 eller nyere, sa at de definitivt eller sannsynligvis ville vurdere å kjøpe abonnementsbaserte tjenester ved et fremtidig bilkjøp.

Samtidig har det vært kritikk mot slike praksiser. For eksempel har Volkswagen fått kritikk for høye ladepriser gjennom sin ladetjeneste "We Charge", hvor noen kunder har opplevd å betale betydelig mer enn hos andre ladeoperatører.

Det gjenstår å se hvordan markedet vil reagere på Volkswagens nye abonnementsmodell for økt motorkraft i ID.3, og om dette vil bli en standard praksis i bilindustrien fremover.