En fersk undersøkelse utført av markedsundersøkelsesfirmaet Escalent viser en betydelig endring i europeiske bilkjøperes preferanser. 47 % av de spurte oppgir at de vil vurdere å kjøpe en kinesisk bil, en økning fra 31 % året før. Samtidig har andelen som vil vurdere en amerikansk bil, falt fra 51 % til 44 %.
Tilliten til kinesiske merker har også økt, fra 12 % til 19 %, mens tilliten til amerikanske merker har sunket fra 31 % til 24 %. Dette kan delvis forklares med geopolitiske spenninger, ifølge KC Boyce, visepresident for drivlinjeutvikling og energiomstilling i Escalent. Han peker på faktorer som tariffer, handelsavtaler og USAs holdning til internasjonale konflikter som mulige årsaker til denne utviklingen.
Til tross for økt interesse for kinesiske biler, mener 72 % av de spurte at disse bilene bør være billigere enn etablerte merker. Kun 13 % er villige til å betale mer for en kinesisk bil, selv om den skulle være objektivt bedre.
Denne trenden reflekterer en bredere utvikling i bilmarkedet, hvor kinesiske produsenter som BYD og Zeekr øker sin tilstedeværelse i Europa. I Norge står kinesiske biler nå for 20 % av nybilsalget, inkludert Kina-eide merker som Volvo og Polestar.
Samtidig møter amerikanske bilprodusenter utfordringer i Kina. En toppanalytiker har anbefalt at amerikanske bilprodusenter vurderer å trekke seg ut av det kinesiske markedet, noe som kan påvirke deres globale strategi.
Denne utviklingen understreker hvordan geopolitiske faktorer og endrede forbrukerpreferanser påvirker det globale bilmarkedet, med kinesiske elbilprodusenter som stadig sterkere aktører i Europa.