Amerikanske elever står overfor en alvorlig krise i utdanningssystemet, preget av synkende standarder og lave forventninger. Nasjonale tester viser at en tredjedel av åttendeklassinger leser under grunnleggende nivå, det høyeste siden 1992. Blant fjerdeklassinger er 40 prosent under grunnleggende nivå i lesing, det høyeste siden 2000. I 2024 var den gjennomsnittlige ACT-scoren 19,4, den laveste siden testen ble redesignet i 1990.
Ulikheten mellom de sterkeste og svakeste elevene øker. Mens de øverste ti prosentene presterer som før, har de nederste ti prosentene opplevd betydelig tilbakegang. I 49 av 50 stater har gapet mellom de beste og dårligste elevene økt.
Til tross for økte utdanningsutgifter, fra $14 000 per elev i 2012 til over $16 000 i 2022, har resultatene ikke forbedret seg. Dette tyder på at økte ressurser alene ikke er tilstrekkelig for å heve utdanningskvaliteten.
En viktig faktor i denne krisen er lave forventninger og synkende standarder. Når elever ikke blir holdt til høye krav, påvirker det deres læringsutbytte negativt. For å snu denne trenden må det fokuseres på å heve standardene og forventningene i utdanningssystemet.