Meta anklages for å undertrykke forskning om barns sikkerhet i virtuell virkelighet

Hovedpunkter:

  • To tidligere Meta-ansatte vitnet for Senatet om at selskapet undertrykte forskning om barns sikkerhet i VR.
  • De hevder at Meta unngikk å undersøke skader barn opplever i virtuell virkelighet for å unngå negativ publisitet.
  • Meta skal ha instruert forskere om å unngå sensitive emner som kunne føre til dårlig presse eller regulatoriske tiltak.
  • Dokumenter viser at Meta var klar over at barn under 13 år brukte deres VR-tjenester allerede i 2017.
  • Meta avviser påstandene og hevder at de fortsetter å forske på unges sikkerhet og velvære.

To tidligere ansatte i Meta har nylig vitnet for en senatskomité om at selskapet bevisst undertrykte kritisk forskning om risikoene barn står overfor i selskapets virtuelle virkelighetsplattformer. Jason Sattizahn, tidligere VR-sikkerhetsforsker, og Cayce Savage, tidligere ungdomsforsker, hevder at Meta begrenset deres arbeid for å unngå negativ publisitet og regulatorisk granskning.

Savage uttalte at hun ble instruert om ikke å undersøke hvilke skader barn opplever i virtuell virkelighet og følte at hun risikerte jobben dersom hun presset på for dette. Sattizahn og Savage, sammen med to andre forskere som fortsatt er ansatt i Meta, har overlevert tusenvis av sider med interne meldinger, notater og presentasjoner til Kongressen. Disse dokumentene indikerer at Meta allerede i 2017 var klar over at barn under 13 år brukte deres VR-tjenester, til tross for aldersbegrensninger.

Meta har avvist påstandene og hevder at det ikke har vært noe generelt forbud mot å gjennomføre forskning med unge mennesker. Selskapet understreker at de fortsetter å forske på unges sikkerhet og velvære.

Denne saken har økt det politiske presset på Meta, hvor lovgivere og barnevernforkjempere lenge har uttrykt bekymring for hvordan sosiale medieplattformer påvirker unge brukere. Senator Marsha Blackburn uttalte under høringen at Meta har prioritert profitt over barns sikkerhet og brukt barn som en inntektskilde, uavhengig av potensielle skader.

I lys av disse avsløringene har det blitt reist spørsmål om hvordan teknologiselskaper håndterer personvern og sikkerhet for unge brukere i den virtuelle verden. Norges institusjon for menneskerettigheter har tidligere påpekt at metaverset kan medføre utfordringer knyttet til personvern og menneskerettigheter, spesielt for sårbare grupper som barn.

Meta har tidligere innført tiltak for å forbedre sikkerheten i sine virtuelle plattformer. For eksempel ble det i 2022 innført en funksjon som hindrer avatarer i å komme for nær hverandre, etter rapporter om trakassering i den virtuelle verden. Selskapet har også uttalt at de jobber med ansvarlig innovasjon og har etablert prinsipper for å ivareta brukernes personvern og sikkerhet.

Til tross for disse tiltakene fortsetter debatten om hvorvidt Meta og andre teknologiselskaper gjør nok for å beskytte barn i den stadig voksende virtuelle virkeligheten.