Matleveringsselskapet Oda har offentliggjort sine regnskapstall for 2024, som viser et betydelig underskudd. Resultatet før skatt endte på minus 2,05 milliarder svenske kroner. Finansdirektør Carl-Fredrik Iuell Bergan forklarer at omtrent 600 millioner kroner av dette beløpet er éngangskostnader, inkludert nedskrivninger av verdier i det svenske datterselskapet Mathem og kostnadsføring av avsluttede avtaler.
Konsernsjef André Knüppel uttrykker optimisme til tross for de røde tallene. Han påpeker at selskapet har kuttet over en milliard i faste kostnader etter rekonstruksjonen i Sverige og mener at Oda nå er i en bedre posisjon enn noensinne. Knüppel understreker at det svenske markedet har et større potensial enn det norske, og at Mathem har alle forutsetninger for å lede an i markedet for dagligvarer på nett i Sverige.
I Norge økte Oda inntektene med 13 prosent, fra 3,1 til 3,5 milliarder kroner. Resultatet før skatt var imidlertid fortsatt negativt, med et underskudd på 265 millioner kroner. Siden oppstarten i 2014 har Oda nå tapt over 1,6 milliarder kroner i Norge. Finansdirektøren forteller at Oda ligger an til tosifret vekst i år også, og målet er at den norske driften for første gang skal gå med overskudd i 2025.
For å oppnå lønnsomhet på konsernnivå i 2026, planlegger Oda en moderat og konservativ vekststrategi. I Sverige fokuserer selskapet på effektivisering, blant annet ved å forbedre plukkeffektiviteten i lagrene. Knüppel påpeker at UPH (Units Per Hour) i Sverige ligger på 233, mot 295 i Norge, og at de med samme teknologi og plattform skal klare å oppnå samme effektivitet.
Knüppel avslutter med å si at han heller vil overprestere enn å skape urimelige forventninger, og at selskapet har en realistisk plan for å oppnå lønnsomhet i fremtiden.