Oda med milliardtap i 2024 – sikter mot overskudd i 2026

Hovedpunkter:

  • Oda hadde et resultat før skatt på minus 2,05 milliarder svenske kroner i 2024.
  • Omtrent 600 millioner kroner av underskuddet var éngangskostnader.
  • Selskapet har kuttet over en milliard i faste kostnader etter rekonstruksjon i Sverige.
  • Oda planlegger lønnsomhet i Norge i 2025 og på konsernnivå i 2026.
  • Effektivisering i det svenske markedet er en nøkkelstrategi for forbedring.

Matleveringsselskapet Oda har offentliggjort sine regnskapstall for 2024, som viser et betydelig underskudd. Resultatet før skatt endte på minus 2,05 milliarder svenske kroner. Finansdirektør Carl-Fredrik Iuell Bergan forklarer at omtrent 600 millioner kroner av dette beløpet er éngangskostnader, inkludert nedskrivninger av verdier i det svenske datterselskapet Mathem og kostnadsføring av avsluttede avtaler.

Konsernsjef André Knüppel uttrykker optimisme til tross for de røde tallene. Han påpeker at selskapet har kuttet over en milliard i faste kostnader etter rekonstruksjonen i Sverige og mener at Oda nå er i en bedre posisjon enn noensinne. Knüppel understreker at det svenske markedet har et større potensial enn det norske, og at Mathem har alle forutsetninger for å lede an i markedet for dagligvarer på nett i Sverige.

I Norge økte Oda inntektene med 13 prosent, fra 3,1 til 3,5 milliarder kroner. Resultatet før skatt var imidlertid fortsatt negativt, med et underskudd på 265 millioner kroner. Siden oppstarten i 2014 har Oda nå tapt over 1,6 milliarder kroner i Norge. Finansdirektøren forteller at Oda ligger an til tosifret vekst i år også, og målet er at den norske driften for første gang skal gå med overskudd i 2025.

For å oppnå lønnsomhet på konsernnivå i 2026, planlegger Oda en moderat og konservativ vekststrategi. I Sverige fokuserer selskapet på effektivisering, blant annet ved å forbedre plukkeffektiviteten i lagrene. Knüppel påpeker at UPH (Units Per Hour) i Sverige ligger på 233, mot 295 i Norge, og at de med samme teknologi og plattform skal klare å oppnå samme effektivitet.

Knüppel avslutter med å si at han heller vil overprestere enn å skape urimelige forventninger, og at selskapet har en realistisk plan for å oppnå lønnsomhet i fremtiden.