Det tyske forbrukertilsynet i Hamburg har nylig saksøkt sjokoladeprodusenten Mondelez etter at vekten på Milka-sjokoladene ble redusert fra 100 til 90 gram uten at prisen ble justert tilsvarende. Forbrukertilsynet anklager selskapet for villedende praksis og urettferdig konkurranse.
Armin Valet, matekspert ved forbrukertilsynet, uttaler at mange forbrukere har kjøpt Milka-sjokolade i samme emballasje i flere år og antar at innholdet er uendret. Han påpeker at reduksjonen i vekt er knapt synlig, ettersom sjokoladen kun er en millimeter tynnere, mens emballasjen forblir uendret. Den nye vekten er angitt på pakken, men ofte med liten skrift som kan være skjult av butikkhyllene.
Mondelez avviser anklagene og hevder at de tydelig angir den nye vekten på produktets emballasje. Selskapet forklarer at økte kostnader i leverandørkjeden og ingredienser, spesielt at kakaoprisene har nesten tredoblet seg det siste året, har tvunget dem til å redusere størrelsen på sjokoladene.
Forbrukertilsynet krever nå tydeligere merking av endringer i produktstørrelse og foreslår at slike endringer skal være tydelig merket på produktene i seks måneder etter at størrelsen er endret. Saken er nå til behandling i retten i Bremen.