I Øst-Finnmark har det vært en økning i GPS-forstyrrelser som påvirker både sivil og militær navigasjon. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) oppfordrer nå befolkningen til å øve på bruk av kart og kompass som alternative navigasjonsmetoder. Avdelingsdirektør Espen Slette i NKOM uttaler at det er viktig å vurdere sårbarheter og ha alternativer når teknologien svikter.
Flytrafikken i regionen har vært spesielt utsatt. Nylig måtte et Widerøe-fly avbryte landing i Vardø på grunn av sviktende GPS-signaler under lavt skydekke. Slike hendelser utgjør en risiko for luftfartssikkerheten.
Forstyrrelsene antas å stamme fra russisk militær aktivitet på Kolahalvøya, hvor GPS-jamming brukes for å beskytte militære installasjoner mot droneangrep. Til tross for at norske myndigheter har tatt opp problemet med Russland, har det ikke ført til bedring.
For å styrke motstandskraften mot slike forstyrrelser, gjennomføres det denne uken tester på Andøya i Nordland. Myndigheter, industri og forskere samarbeider for å evaluere robustheten til GPS- og navigasjonsutstyr. Flyprodusenten Airbus deltar med et passasjerfly for å teste beskyttelsestiltak mot GPS-jamming.
NKOM understreker viktigheten av å være forberedt på teknologisvikt og anbefaler derfor at både privatpersoner og profesjonelle brukere av GPS-systemer øver på tradisjonelle navigasjonsmetoder som kart og kompass.