Posten advarer mot ny bølge av svindel-SMS

Hovedpunkter:

  • Posten opplever en kraftig økning i svindel-SMS som utgir seg for å være fra dem.
  • Svindelmeldingene ber mottakere om å oppgi personlig informasjon via lenker.
  • Posten sender aldri ut meldinger med lenker som ber om personlig informasjon.
  • Kundeservice mottar nå rundt 2000 henvendelser om mistenkelige meldinger ukentlig.
  • Mottakere oppfordres til å slette slike meldinger og ikke klikke på lenker.

Posten advarer nå mot en ny bølge av svindel-SMS som utgir seg for å være fra dem. Disse meldingene informerer mottakeren om at en pakke er på vei, men at det er problemer med leveringen, og ber om oppdatering av adresseinformasjon via en vedlagt lenke. Ved å klikke på lenken, blir mottakeren ført til en falsk nettside som ligner på Postens, hvor svindlerne forsøker å få tak i personlig informasjon som kortdetaljer.

Kommunikasjonssjef Kenneth Pettersen i Posten understreker at de aldri sender ut SMS eller e-poster med lenker som ber om personlig informasjon. Han oppfordrer mottakere til å være skeptiske og slette slike meldinger umiddelbart. Pettersen påpeker at svindlerne utnytter folks travle hverdag og tilliten til Posten for å lure dem.

Kundeservice hos Posten har merket en betydelig økning i henvendelser om mistenkelige meldinger. Normalt mottar de rundt 50 slike henvendelser daglig, men nå ligger antallet på omtrent 2000 i uken. Dette indikerer at svindlerne intensiverer sine forsøk på å lure folk.

For å beskytte seg mot slike svindelforsøk, anbefaler Posten å sjekke status på eventuelle pakker via Posten-appen eller deres offisielle nettsider. Dersom man er usikker på en melding, bør man kontakte Postens kundeservice for bekreftelse. Det er viktig å aldri klikke på lenker i mistenkelige meldinger eller oppgi personlig informasjon til ukjente kilder.