En fersk studie fra University of Georgia, publisert i Journal of Consumer Research, har undersøkt hvordan merking av nyhetsartikler som "mest lest" eller "mest delt" påvirker lesernes oppfatning og valg av innhold. Forskningen viser at slike merkinger kan ha betydelig innvirkning på hvilke artikler leserne velger å klikke på.
Studien avdekket at artikler merket som "mest lest" ofte oppfattes som mer informative og seriøse. Lesere som søker etter pålitelig informasjon, tenderer derfor til å foretrekke disse artiklene. På den annen side blir "mest delt"-merkingen ofte assosiert med underholdende eller mindre seriøst innhold, noe som kan appellere til lesere på jakt etter lett underholdning.
Forskerne gjennomførte ni undersøkelser og eksperimenter med hundrevis av deltakere. Resultatene viste at lesere i større grad valgte artikler merket som "mest lest" når de ønsket å bli informert. For nyhetsredaksjoner innebærer dette at riktig merking av artikler kan øke lesernes engasjement og tilfredshet.
For eksempel kan underholdningsnyheter med fordel merkes som "mest delt" for å tiltrekke seg lesere som søker lett underholdning. Derimot bør artikler om verdensnyheter, politikk og vitenskap merkes som "mest lest" eller "mest sett" for å signalisere informasjonsverdi.
Denne innsikten understreker viktigheten av at nyhetsredaksjoner tilpasser merkingen av artikler etter innholdets natur og målgruppens forventninger. Ved å gjøre dette kan mediene bedre møte lesernes behov og øke engasjementet for nyhetsinnholdet.