Det hvite hus har nylig lansert en offisiell TikTok-konto for å spre president Donald Trumps budskap til et bredere publikum. TikTok, med over 150 millioner brukere i USA, har blitt en viktig plattform for å nå ut til yngre velgere.
Under presidentvalget i 2024 anerkjente Trump TikToks rolle i å hjelpe ham med å vinne støtte blant unge velgere. Han har tidligere gitt plattformen æren for å ha bidratt til hans seier over demokraten Kamala Harris.
Lanseringen av TikTok-kontoen kommer til tross for tidligere bekymringer om appens eierskap og potensielle sikkerhetsrisikoer. Amerikansk etterretning har tidligere hevdet at TikToks eierselskap, ByteDance, er underlagt kinesiske myndigheter, og at appen kan brukes til å påvirke amerikanere.
Det hvite hus' pressetalskvinne, Karoline Leavitt, uttalte at administrasjonen er opptatt av å kommunisere president Trumps historiske suksesser til så mange målgrupper og plattformer som mulig. Hun la til at presidentens budskap dominerte TikTok under valgkampen, og at de er glade for å bygge videre på disse suksessene.
Denne utviklingen markerer en endring i administrasjonens tilnærming til TikTok, fra tidligere å ha vurdert et forbud mot appen til nå å bruke den som en kanal for offisiell kommunikasjon.