YouTube vurderer å overta Oscar-sendingene fra ABC

Hovedpunkter:

  • YouTube har henvendt seg til Academy of Motion Picture Arts and Sciences angående fremtidige kringkastingsrettigheter for Oscar-utdelingen.
  • ABCs nåværende kontrakt for Oscar-sendingene varer til 2028.
  • YouTube har tidligere sikret rettigheter til NFL Sunday Ticket og andre direktesendte arrangementer.
  • Andre potensielle budgivere inkluderer NBCUniversal og CBS.
  • En overgang til YouTube kan gi Oscar-utdelingen tilgang til et yngre og mer globalt publikum.

YouTube har nylig uttrykt interesse for å sikre rettighetene til å sende Oscar-utdelingen når ABCs nåværende kontrakt utløper i 2028. Ifølge kilder har YouTube formelt henvendt seg til Academy of Motion Picture Arts and Sciences angående fremtidige kringkastingsrettigheter for den prestisjetunge prisutdelingen.

ABCs kontrakt for Oscar-sendingene har vært gjeldende siden 1976 og varer til 2028. Tidligere har sendingene vekslet mellom ABC og NBC, og nå rapporteres det at NBCUniversal og CBS også er blant de potensielle budgiverne for de kommende rettighetene.

YouTube har tidligere sikret seg rettigheter til direktesendte arrangementer som NFL Sunday Ticket og har vist en økende interesse for live-programmering. En overgang til YouTube kan gi Oscar-utdelingen tilgang til et yngre og mer globalt publikum, gitt plattformens enorme rekkevidde og popularitet blant yngre seere.

Det gjenstår å se hvordan forhandlingene vil utvikle seg, men YouTubes inntreden i budrunden markerer en betydelig endring i medielandskapet og kan potensielt transformere hvordan store prisutdelinger kringkastes i fremtiden.