Ebola-utbruddet i Den demokratiske republikken Kongo har eskalert betydelig, med over 1 000 bekreftede tilfeller og 254 dødsfall rapportert per 22. juni 2026. Ituri-provinsen er hardest rammet, med majoriteten av tilfellene.
Utbruddet skyldes Bundibugyo-viruset, en sjelden ebolavirusstamme uten kjent vaksine eller effektiv behandling. Dette kompliserer innsatsen for å kontrollere spredningen.
Sykdommen har også krysset landegrensene til Uganda, hvor 19 tilfeller og to dødsfall er bekreftet. Disse tilfellene er direkte knyttet til utbruddet i Kongo.
Verdens helseorganisasjon (WHO) har erklært utbruddet som en internasjonal folkehelsekrise, noe som understreker alvorlighetsgraden og behovet for global oppmerksomhet og ressurser.
Helsearbeidere står overfor betydelige utfordringer i arbeidet med å spore og isolere smittede, delvis på grunn av pågående konflikter i regionen og mistillit blant lokalbefolkningen. Kun 55 % av kontaktpersonene er identifisert, noe som hindrer effektiv smittesporing.
I tillegg har det vært tilfeller av vold mot helsepersonell og pasienter. En seks år gammel jente som ble behandlet for ebola i Butembo, ble nylig kidnappet sammen med sin mor av bevæpnede menn fra et sykehus. Begge ble senere funnet i live, men hendelsen illustrerer de farlige arbeidsforholdene for helsepersonell i området.
Det pågående utbruddet er det 17. i Kongo siden viruset først ble identifisert i 1976. Med den nåværende spredningshastigheten og de eksisterende utfordringene, er det avgjørende med internasjonal støtte og samarbeid for å kontrollere og til slutt stoppe utbruddet.