New York Times saksøker Perplexity for brudd på opphavsrett

Hovedpunkter:

  • New York Times har saksøkt Perplexity for brudd på opphavsretten.
  • Avisen hevder at Perplexity har kopiert og distribuert millioner av artikler uten tillatelse.
  • Perplexity anklages også for å ha generert falskt innhold og feilaktig tilskrevet det til New York Times.
  • Søksmålet er en del av en bredere trend der mediehus utfordrer AI-selskapers bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale.
  • Perplexity har tidligere blitt saksøkt av andre medieorganisasjoner for lignende påstander.

New York Times har nylig anlagt søksmål mot AI-startupen Perplexity, med påstand om at selskapet ulovlig har kopiert, distribuert og vist millioner av avisens artikler uten tillatelse. Søksmålet ble innlevert i U.S. District Court for Southern District of New York og hevder at Perplexity har brukt dette innholdet til å trene og drive sine generative AI-verktøy.

I tillegg til påstandene om opphavsrettsbrudd, anklager New York Times Perplexity for å ha generert falskt innhold, kjent som "hallusinasjoner", og feilaktig tilskrevet dette til avisen ved å vise det sammen med avisens registrerte varemerker. Avisen hevder at Perplexitys forretningsmodell er avhengig av å skrape og kopiere innhold, inkludert materiale bak betalingsmurer.

Dette søksmålet er en del av en bredere trend der mediehus utfordrer teknologiselskapers bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale i utviklingen av AI-systemer. Perplexity har tidligere blitt saksøkt av andre medieorganisasjoner, inkludert Chicago Tribune, Reddit og Dow Jones, for lignende påstander om ulovlig innholdsskraping.

New York Times søker erstatning og påbud for å stoppe Perplexitys påståtte uautoriserte bruk av avisens innhold. Avisen har tidligere sendt flere opphør-og-avstå-krav til Perplexity uten å oppnå enighet.

Perplexity har tidligere uttalt at de ikke skraper data for å bygge grunnmodeller, men heller indekserer offentlige nettsider og gir faktiske sitater. Selskapet har også lansert programmer som tilbyr deling av annonseinntekter med deltakende utgivere.