Orkla avslutter produksjonen av Banos etter 95 år

Hovedpunkter:

  • Orkla avslutter produksjonen av Banos etter 95 år.
  • Beslutningen skyldes lavt salg og utslitte produksjonsmaskiner.
  • Det selges 85.000 bokser Banos årlig, mot 6,5 millioner bokser Nugatti.
  • Banos har hatt en liten, men lojal kjøpergruppe.
  • Produksjonsmaskinene er utslitte, og det forsvares ikke å investere i nye.

Orkla har besluttet å avslutte produksjonen av det tradisjonsrike bananpålegget Banos etter 95 år på markedet. Kommunikasjonssjef i Orkla, Kristoffer Barbøl Vikebak, bekrefter at Banos nå forsvinner fra butikkhyllene.

Banos har vært en del av norske frokostbord siden 1930, men har de senere årene hatt lavt salg og begrenset distribusjon. Vikebak forklarer at produksjonsmaskinene er utslitte, og at det ikke kan forsvares å investere i nye.

Årlig selges det 85.000 bokser med Banos, mens det til sammenligning selges 6,5 millioner bokser med Nugatti. Dette tilsvarer 150 ganger så mye som salget av Banos. Vikebak understreker at Banos har hatt en liten, men lojal kjøpergruppe, og at mange sannsynligvis har kjøpt produktet av nostalgiske grunner.

Denne beslutningen kommer kort tid etter at Orkla også avsluttet produksjonen av hasselpålegget «Nøtte» i september.