Kreml-utsending foreslår "Putin-Trump-tunnel" mellom Russland og USA

Hovedpunkter:

  • Kirill Dmitriev foreslår en 112 km lang tunnel under Beringstredet mellom Russland og USA.
  • Prosjektet anslås å koste 8 milliarder dollar og kan fullføres på under åtte år.
  • Elon Musks selskap, The Boring Company, er foreslått som mulig entreprenør.
  • President Donald Trump omtaler ideen som "interessant", mens Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj uttrykker misnøye.
  • Tidligere lignende forslag har ikke blitt realisert, men Dmitriev mener tiden nå er moden.

Kirill Dmitriev, leder for Russlands statlige investeringsfond RDIF, har foreslått å bygge en 112 kilometer lang tunnel under Beringstredet for å knytte Russland og USA sammen. Prosjektet, kalt "Putin-Trump-tunnelen", er estimert til å koste 8 milliarder dollar og kan fullføres på under åtte år.

Dmitriev foreslår at Elon Musks selskap, The Boring Company, kan stå for byggingen av tunnelen. Han hevder at selskapets innovative teknologi kan redusere kostnadene betydelig sammenlignet med tradisjonelle metoder, som tidligere har vært estimert til over 65 milliarder dollar.

USAs president Donald Trump omtaler ideen som "interessant". Under et møte i Washington med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj spurte Trump om hans mening om prosjektet. Zelenskyj uttrykte misnøye med forslaget.

Tidligere har det vært lignende forslag om å koble de to kontinentene, inkludert en "Kennedy-Khrusjtsjov World Peace Bridge" under den kalde krigen. Disse planene har imidlertid aldri blitt realisert. Dmitriev mener at tiden nå er moden for å gjennomføre et slikt prosjekt og understreker at det vil være den første fysiske forbindelsen mellom Amerika og Afro-Eurasia.

Det er imidlertid betydelige utfordringer knyttet til prosjektet, spesielt med tanke på utvikling av infrastruktur i de avsidesliggende områdene på begge sider av Beringstredet. Russlands Chukotka-region og Alaskas vestkyst har begrenset eksisterende infrastruktur, noe som vil kreve betydelige investeringer.

Dmitriev påpeker at RDIF tidligere har investert i og bygget den første jernbanebroen mellom Russland og Kina, og mener at erfaringene derfra kan være nyttige i dette nye prosjektet.