Tesla har nylig annonsert lanseringen av rimeligere versjoner av sine populære elbilmodeller Model Y og Model 3. Dette trekket kommer som et svar på synkende salgstall og økende konkurranse i elbilmarkedet.
Den nye Model Y Standard Range vil ha en startpris på 39.990 dollar i USA, noe som er betydelig lavere enn tidligere modeller. Model 3 har også fått en prisreduksjon, med en ny startpris på 36.990 dollar. Disse prisjusteringene følger etter at den amerikanske elbilstøtten på 7.500 dollar ble fjernet, noe som har påvirket etterspørselen etter elbiler.
Ifølge Teslas nettsider er den nye Model Y Standard Range en enklere versjon av den eksisterende modellen, med færre luksusdetaljer og enklere interiør. Dette inkluderer blant annet et ståltak i stedet for glastak, færre høyttalere og manuelle seter. Til tross for disse endringene, beholder bilen sitt romslige bagasjerom og den karakteristiske 15,4-tommers skjermen.
Analytikere er imidlertid usikre på om disse prisreduksjonene vil være tilstrekkelige for å snu den negative salgstrenden. Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, påpeker at tapet av elbilstøtten på 7.500 dollar vil bremse salget i fjerde kvartal, og at prisavslaget kanskje ikke er nok til å gjøre Model Y til en stor selger. Han peker også på hard konkurranse fra andre bilprodusenter som Hyundai og Ford, samt at Tesla mister markedsandeler både i USA, Europa og Kina.
Tesla håper at de rimeligere modellene vil bidra til å øke leveransene og nå målet om å levere 20 millioner biler i løpet av det neste tiåret. Det gjenstår å se hvordan markedet vil respondere på disse prisjusteringene, og om de vil være nok til å styrke Teslas posisjon i det stadig mer konkurranseutsatte elbilmarkedet.