Delta og United saksøkt for salg av vindusløse "vindusseter"

Hovedpunkter:

  • Passasjerer saksøker Delta og United for å ha solgt vindusseter uten vinduer.
  • Søksmålene hevder at flyselskapene ikke informerte om manglende vinduer ved setereservasjon.
  • Setene mangler vinduer grunnet plassering av tekniske komponenter som klimaanleggskanaler.
  • Andre flyselskaper som Alaska Airlines og American Airlines markerer slike seter under bookingprosessen.
  • Passasjerene krever millioner i erstatning for over én million berørte kunder hos hvert selskap.

**Delta og United saksøkt for salg av vindusløse "vindusseter"**

Passasjerer har nylig reist gruppesøksmål mot Delta Air Lines og United Airlines, med påstand om at de har betalt ekstra for vindusseter som viste seg å mangle vinduer. Søksmålene ble innlevert i føderale domstoler i San Francisco og Brooklyn, og søker millioner av dollar i erstatning for over én million berørte passasjerer hos hvert selskap.

Ifølge klagene inneholder enkelte Boeing 737, Boeing 757 og Airbus A321-fly seter som normalt ville hatt vinduer, men som mangler dem på grunn av plasseringen av tekniske komponenter som klimaanleggskanaler og elektriske ledninger. Passasjerene hevder at Delta og United ikke informerte om disse manglende vinduene under bestillingsprosessen, til tross for at de krevde ekstra betaling for setene.

Til sammenligning markerer andre flyselskaper, som Alaska Airlines og American Airlines, slike seter under bookingprosessen, slik at passasjerene er klar over hva de betaler for. Passasjerene i søksmålene argumenterer for at de ville valgt annerledes eller ikke betalt ekstra dersom de hadde vært informert om de manglende vinduene.

Dette søksmålet belyser viktigheten av åpenhet og nøyaktig informasjon i flyselskapenes bestillingsprosesser, spesielt når det gjelder tilleggstjenester som setevalg. Passasjerene håper at rettssaken vil føre til bedre praksis og kompensasjon for de som føler seg villedet.