Det russiske lasteskipet Adler, som er underlagt EU-sanksjoner, har ankret opp utenfor Höganäs nord for Helsingborg i Sverige etter å ha rapportert motorhavari. Svenske myndigheter, inkludert kystvakten og tollvesenet, har gjennomført en inspeksjon av skipet for å undersøke lasten og sikre at ingen ulovlige aktiviteter finner sted.
Adler og dets eiere, M Leasing LLC, er oppført på både EU og USAs sanksjonslister. Ifølge den internasjonale sanksjonsdatabasen OpenSanctions er skipet mistenkt for tidligere å ha fraktet nordkoreansk ammunisjon til Russland og missiler til Kina. Dette har ført til økt oppmerksomhet fra svenske myndigheter, som nå overvåker situasjonen nøye og vurderer videre tiltak for å sikre nasjonal og regional sikkerhet.
Svenske myndigheter har tidligere skjerpet kontrollen av utenlandske skip i Østersjøen for å avskrekke den såkalte russiske skyggeflåten. Fra 1. juli 2025 fikk den svenske kystvakten og sjøfartsdirektoratet rett til å innhente forsikringsinformasjon fra fartøy som seiler i svensk farvann eller i Sveriges økonomiske sone. Dette tiltaket er ment å ha en preventiv og avskrekkende effekt mot fartøy som inngår i skyggeflåten, samt gi grunnlag for å innføre ytterligere sanksjoner mot slike fartøy.
Hendelsen med Adler understreker viktigheten av streng kontroll med skipstrafikk i regionen og behovet for internasjonalt samarbeid for å håndtere utfordringene knyttet til skyggeflåtens aktiviteter.