Hvitt trafikklys foreslått for å forbedre samspillet mellom selvkjørende og manuelle biler

Hovedpunkter:

  • Forskere ved North Carolina State University foreslår å legge til et hvitt lys i trafikklysene for å indikere når selvkjørende biler koordinerer trafikken.
  • Det hvite lyset vil signalisere til menneskelige sjåfører at de kan følge bilen foran, som styres av autonome systemer.
  • Studier viser at selv med kun 10 % selvkjørende biler kan trafikkforsinkelser reduseres med 3 %, og med en høyere andel kan forsinkelsene reduseres med opptil 94 %.
  • Forslaget er en del av en større trend der smarte trafikklys og tilkoblede kjøretøy samarbeider for å forbedre trafikkflyten og sikkerheten.
  • Implementeringen av et hvitt trafikklys krever standardisering og samarbeid mellom myndigheter, bilprodusenter og teknologiselskaper.

Forskere ved North Carolina State University har foreslått å legge til et hvitt lys i trafikklysene for å indikere når selvkjørende biler koordinerer trafikken. Dette initiativet tar sikte på å forbedre samspillet mellom autonome kjøretøy og menneskelige sjåfører, samt å øke effektiviteten og sikkerheten i trafikken.

Det hvite lyset vil fungere som et signal til menneskelige sjåfører om at de kan følge bilen foran, som styres av et autonomt system. Når det er tilstrekkelig mange selvkjørende biler i et kryss, vil det hvite lyset aktiveres, og disse kjøretøyene vil koordinere trafikkflyten. Menneskelige sjåfører oppfordres da til å følge etter bilen foran, noe som kan redusere behovet for å vente på tradisjonelle trafikklyssignaler.

Studier viser at selv med kun 10 % selvkjørende biler kan trafikkforsinkelser reduseres med 3 %. Med en høyere andel autonome kjøretøy kan forsinkelsene reduseres med opptil 94 %. Dette kan føre til mindre tid brukt i trafikken, redusert drivstofforbruk og lavere utslipp.

Forslaget om et hvitt trafikklys er en del av en større trend der smarte trafikklys og tilkoblede kjøretøy samarbeider for å forbedre trafikkflyten og sikkerheten. For eksempel har Ford testet teknologi som automatisk endrer trafikklys fra rødt til grønt for utrykningskjøretøy, noe som reduserer risikoen for kollisjoner i lyskryss.

Implementeringen av et hvitt trafikklys krever standardisering og samarbeid mellom myndigheter, bilprodusenter og teknologiselskaper. Det er viktig å etablere klare retningslinjer og sikre at både autonome og manuelle kjøretøy forstår og reagerer riktig på det nye lyssignalet.

Selv om dette forslaget fortsatt er på forskningsstadiet, representerer det et spennende skritt mot en fremtid der selvkjørende og manuelle biler kan samhandle mer effektivt og sikkert på veiene.