En nylig gjennomført studie av den tyske bilorganisasjonen ADAC, på oppdrag fra Tysklands føderale kontor for strålingsbeskyttelse, har undersøkt nivåene av elektromagnetisk stråling i elbiler. Studien inkluderte målinger i elleve elbiler, samt noen hybrid- og bensinbiler, for å sammenligne strålingsnivåene.
Målingene ble utført ved å plassere sensorer i dummier som ble plassert i ulike seteposisjoner under kjøring og lading. Resultatene viste at de elektromagnetiske feltene i elbiler er betydelig under de anbefalte grenseverdiene, og at de ikke utgjør noen helsefare for førere eller passasjerer. Faktisk ble det funnet at elbiler i noen tilfeller har lavere strålingsnivåer enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler.
Interessant nok viste studien at setevarmere, uavhengig av biltype, produserte noen av de høyeste elektromagnetiske målingene. Likevel var disse nivåene fortsatt langt innenfor sikre grenser. Videre ble det observert at lading av elbiler, både med vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), ikke medførte strålingsnivåer som overskrider anbefalte grenser.
Disse funnene gir en beroligende bekreftelse for elbilbrukere og bidrar til å avkrefte tidligere bekymringer om potensielle helsefarer knyttet til elektromagnetisk stråling fra elbiler.