Amazon skjerper tiltak mot falske produktanmeldelser

Hovedpunkter:

  • Amazon har permanent utestengt over 600 kinesiske merker for anmeldelsessvindel.
  • Selskapet har tidligere saksøkt over 1.100 personer for å ha publisert falske produktomtaler.
  • Amazon har introdusert kunstig intelligens-genererte sammendrag av produktanmeldelser for å hjelpe kunder med å ta informerte beslutninger.
  • EU har åpnet etterforskning av Amazon for manglende tiltak for å beskytte forbrukere.
  • Amazon har strammet inn returreglene for internasjonale selgere i Storbritannia for å forbedre kundetilfredsheten.

Amazon har nylig intensifisert innsatsen for å bekjempe falske produktanmeldelser på sin plattform. Selskapet har permanent utestengt over 600 kinesiske merker som har vært involvert i anmeldelsessvindel. Dette tiltaket kommer etter at Amazon tidligere har saksøkt over 1.100 personer for å ha publisert falske produktomtaler. ([xcomputer.website](https://xcomputer.website/2021/09/18/amazon-sier-at-det-er-permanent-utestengt-600-kinesiske-merker-for-anmeldelsessvindel/?utm_source=openai), [digi.no](https://www.digi.no/artikler/amazon-saksoker-1-114-john-does-for-falsk-produktomtale/320250?utm_source=openai))

For å hjelpe kunder med å ta informerte kjøpsbeslutninger, har Amazon introdusert kunstig intelligens-genererte sammendrag av produktanmeldelser. Denne funksjonen fremhever felles temaer fra kundeanmeldelser og gir en oversikt over andre brukeres erfaringer uten at kundene må lese gjennom flere anmeldelser manuelt.

Samtidig har EU åpnet en etterforskning av Amazon for manglende tiltak for å beskytte forbrukere. EU-kommisjonen har bedt Amazon om å gi informasjon om hvilke risikovurderinger og avbøtende tiltak de gjør i henhold til EUs nye lovverk om digital informasjon.

I Storbritannia har Amazon strammet inn returreglene for internasjonale selgere. Fra 11. november 2024 må internasjonale selgere gi britiske kunder en innenlandsk returadresse eller ordne en forhåndsbetalt sporingsetikett for retur. Hvis selgeren ikke oppfyller dette kravet innen fire dager etter returforespørselen, vil kunden automatisk motta refusjon uten forpliktelse til å returnere produktet.

Disse tiltakene viser Amazons engasjement for å opprettholde integriteten til produktanmeldelser og forbedre kundeopplevelsen på plattformen.