Anonym trollkonto påvirker valgkampen: Vestre krever handling fra Høyre og Frp

Hovedpunkter:

  • En anonym trollkonto kalt "Virale Videoer" har brukt over 300.000 kroner på å sponse innhold på sosiale medier siden august.
  • Kontoen publiserer videoer som kritiserer formuesskatten og inneholder serier som "Juge-Jonas", rettet mot statsminister Jonas Gahr Støre.
  • Ap-nestleder Jan Christian Vestre mener Høyre og Frp bør ta avstand fra denne typen desinformasjon.
  • Høyre og Frp hevder de ikke har kjennskap til kontoen og avviser ansvar for dens innhold.
  • Debatten reiser spørsmål om anonymitet og påvirkning i sosiale medier under valgkampen.

En anonym trollkonto med navnet "Virale Videoer" har den siste tiden fått betydelig oppmerksomhet i den pågående valgkampen. Kontoen har investert over 300.000 kroner på Metas plattformer siden begynnelsen av august for å sponse innhold som kritiserer formuesskatten og publiserer serier som "Juge-Jonas", rettet mot statsminister Jonas Gahr Støre.

Ap-nestleder Jan Christian Vestre uttrykker bekymring over denne utviklingen og mener at Høyre og Fremskrittspartiet (Frp) bør ta avstand fra slike anonyme aktører som forsøker å påvirke valgkampen gjennom desinformasjon. Vestre uttaler til Dagens Næringsliv at det hviler et spesielt stort ansvar på Erna Solberg og Sylvi Listhaug for å distansere seg fra denne typen innhold.

Høyre og Frp hevder imidlertid at de ikke har hatt kjennskap til kontoen. Assisterende generalsekretær Helge Fossum i Frp mener at det er useriøst å holde partiet ansvarlig for handlingene til uavhengige aktører. Høyres generalsekretær Tom Skaug påpeker at desinformasjon på nettet er et problem som kommer fra begge sider av det politiske spekteret.

Denne saken belyser utfordringene knyttet til anonymitet og påvirkning i sosiale medier under valgkampen. Tidligere har lignende tilfeller blitt avdekket, hvor anonyme kontoer har spredt politisk innhold uten at det har vært klart hvem som står bak. For eksempel har en anonym Instagram-konto kalt "Klippcuts" publisert politiske videoer med en høyrevridd slagside, noe som har skapt debatt om presseetikk og påvirkning.

I en tid hvor sosiale medier spiller en stadig større rolle i politiske kampanjer, reiser dette spørsmål om behovet for større åpenhet og ansvarlighet fra alle aktører som deltar i den offentlige debatten.