Stad skipstunnel, planlagt som verdens første skipstunnel, står overfor en usikker fremtid grunnet betydelige kostnadsoverskridelser og politisk uenighet. Opprinnelig vedtatt med en kostnadsramme på 5 milliarder kroner i 2021, har nye beregninger fra Kystverket i 2023 estimert kostnadene til over 7 milliarder kroner.
Som følge av de økte kostnadene har regjeringen satt prosjektet på pause og vil komme tilbake til Stortinget med en oppfølging i forbindelse med statsbudsjettet for 2026. Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) har ikke gitt klare signaler om regjeringens videre planer for prosjektet.
Stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) uttrykker bekymring for at prosjektet kan bli skrinlagt og kritiserer regjeringen for manglende åpenhet. Han mener at beslutningen om prosjektets fremtid holdes tilbake til etter valget.
Samtidig har SV i sitt alternative statsbudsjett foreslått å kutte Stad skipstunnel, med henvisning til den stramme økonomiske situasjonen og behovet for å prioritere andre samferdselsprosjekter.
Lokalbefolkningen i områder som Kjøde uttrykker også bekymring for helse og sikkerhet knyttet til prosjektet, spesielt med tanke på transport av store mengder steinmasse gjennom bygda. Det er frykt for økt trafikk, støy og støv, samt risiko for ulykker.
Med de økte kostnadene og den politiske usikkerheten er fremtiden for Stad skipstunnel høyst uviss. Regjeringens beslutning i det kommende statsbudsjettet vil være avgjørende for prosjektets videre skjebne.