Twitter har nylig fjernet de blå verifiseringsmerkene fra kontoer som ikke abonnerer på Twitter Blue, selskapets betalte abonnementstjeneste. Dette har ført til at flere mediehus, inkludert Sky News, Reuters og BBC, samt kjente personligheter som pave Frans og tidligere president Donald Trump, har mistet sine verifiseringsmerker.
For å beholde verifiseringsmerket krever Twitter nå en månedlig betaling på åtte dollar for enkeltpersoner og tusen dollar for bedrifter. Dette har ført til at mange mediehus har valgt å ikke betale for verifiseringen.
Interessant nok har Twitter-eier Elon Musk personlig betalt for verifiseringen av enkelte profiler, inkludert forfatter Stephen King, skuespiller William Shatner og basketballstjernen LeBron James.
Endringen har også skapt utfordringer for mediehus som bruker Twitter for å overvåke offentlige etater. For eksempel har Bergens Tidende måttet betale for verifiserte brukere for å kunne følge med på politiets Twitter-meldinger, da de nye begrensningene gjør det vanskelig å overvåke blålys-bransjen uten verifisering.
Denne utviklingen har ført til debatt om Twitters rolle som informasjonsplattform og hvordan endringene påvirker både mediehus og enkeltpersoner.